Facebook i Instagram shop: uvod u novu eru online kupnje

Objavljeno: 16.02.2022. | 5 minute čitanja

E-commerce, odnosno kupnja i prodaja proizvoda i usluga online, značajno je uzela maha u Hrvatskoj. Podaci udruge eCommerce Hrvatska za 2021. pokazuju kako 38% Hrvata kupuje online barem jednom mjesečno, dok svaki peti to čini i nekoliko puta tjedno. Najpopularnije kategorije proizvoda za online kupnju u Hrvatskoj su odjeća i obuća, predmeti za kućanstvo, tehnika, a sve je veća i potražnja za online kupovinom prehrambenih proizvoda. 

Paralelno s ulaskom online trgovine u mainstream, polako se razvija i novi smjer online kupnje - social commerce, odnosno prodaja i kupnja putem društvenih mreža. 



Što je social commerce?

Social commerce u pravom smislu podrazumijeva situaciju u kojoj se cjelokupno iskustvo kupnje - od otkrivanja proizvoda, preko istraživanja njegovih obilježja, pa sve do procesa plaćanja, odvija na društvenoj mreži. 

Facebook i Instagram omogućili su ovu opciju na nekim inozemnim tržištima, dok je situacija u Hrvatskoj još uvijek nešto drugačija. Ove društvene mreže u Hrvatskoj pružaju mogućnost dodavanja trgovina na poslovnim profilima, iako za sada još uvijek ne postoji mogućnost finaliziranja narudžbe i plaćanja na platformama. U social trgovine moguće je učitati asortiman proizvoda, dodati galeriju slika i njihove opise, no za finalizaciju procesa kupnje korisnici će biti usmjereni s društvene mreže na web trgovinu. 

Iako još nije objavljeno kada možemo očekivati funkciju plaćanja, možemo pretpostaviti kako bi to moglo biti uskoro. Razlog za to su obećavajuće brojke(*) na svjetskom tržištu: 
 
  • 80 milijuna korisnika u SAD-u obavilo je kupnju putem društvenih mreža tijekom 2020., dok je tijekom protekle godine ta brojka porasla na 97 milijuna. 
  • 8 od 10 tvrtki u SAD-u predviđa da će tijekom iduće dvije godine krenuti s prodajom na društvenim mrežama.
  • 50% milenijalaca i generacije Z preferira društvene mreže u odnosu na klasičnu online kupnju tijekom faze otkrivanja novih proizvoda.
  • Globalna prodaja putem društvenih mreža u 2020. procijenjena je na 89.4 milijarde američkih dolara, a predviđa se da će do 2027. narasti na 608.4 milijarde dolara (*). 
 

Kako to izgleda u praksi?

Jedna od osnovnih prednosti prodaje putem društvenih mreža je ta što je integrirana u format na koji su korisnici navikli. I Facebook i Instagram omogućuju označavanje proizvoda iz trgovine u contentu koji profil objavljuje, što pruža novu dimenziju ovim društvenim mrežama. Sve što je potrebno kako bi korisnici saznali više informacija o proizvodu koji im je privukao pažnju prilikom svakodnevnog scrollanja je jedan klik, koji će ih odvesti na podstranicu social trgovine s više detalja o proizvodu. To skraćuje standardni proces razmatranja kupnje, u kojem bi korisnici, potaknuti atraktivnom social objavom, trebali otvoriti web preglednik, posjetiti web trgovinu i pronaći proizvod.

Primjer označavanja sadržaja u Instagram Shopu    


Do social trgovina, osim kroz content koji se pratiteljima prikazuje na početnoj stranici, moguće je pristupiti i putem profila brenda. Klikom na view shop otvara se Instagram trgovina sa svim učitanim proizvodima, koje je moguće i filtrirati prema definiranim kategorijama. Klikom na pojedini proizvod prikazuje se galerija slika, opis proizvoda i cijena, link na web trgovinu te prečac za direktne poruke, putem kojih je direktno od prodavatelja moguće saznati više informacija. 


Prikaz Instagram Shopa s postavljenim linkom na profilu  


Social trgovine omogućuju i grupiranje više proizvoda u kolekcije za jednostavnije snalaženje (primjerice Proizvodi tjedna ili Black Friday ponuda). Uz to, putem sučelja Commerce Managera dostupna je i detaljna analitika koja pruža uvid u korištenje trgovina od strane korisnika. 

 

Prednosti prodaje putem društvenih mreža

Iako prodaja putem društvenih mreža u Hrvatskoj još uvijek ima neka ograničenja, to ne znači da bi ju trebalo zanemariti. U nastavku vam donosimo i nekoliko razloga zašto: 
 
  • Brži proces: Viđeno, proučeno, kupljeno. Označavanje proizvoda za prodaju u contentu koji se korisnicima prikazuje na početnoj stranici omogućuje prikazivanje proizvoda u “prirodnom okruženju”, zbog čega će se potencijalni kupci moći lakše poistovjetiti s proizvodom u odnosu na klasični e-commerce. Uz to, na ovaj način dolazi i do već spomenutog skraćivanja procesa razmatranja kupnje. 
 
  • Veća razina povjerenja: Društvene mreže mjesto su na kojem će ljudi vrlo često bez filtera reći ono što misle, a to se odnosi i na tvrtke i proizvode koje prodaju. Nekoliko pozitivnih komentara od strane zadovoljnih kupaca na objavi u kojoj je označen proizvod za prodaju može imati veliki utjecaj na poticanje razmatranja kupnje kod drugih korisnika. Naravno, to vrijedi i u obratnom slučaju pa ovo može biti sklizak teren. No ako imate kvalitetne proizvode, ne bi trebalo biti razloga za brigu!
 
  • Interaktivnost: Tvrtke mogu značajno lakše ostvarivati izravnu interakciju s kupcima putem komentara ili direktnih poruka, što u konačnici može omogućiti i značajno višu razinu kvalitete usluge. Veća interaktivnost postoji i iz perspektive korisnika, koji sa svojim prijateljima mogu dijeliti poveznice na proizvode koje smatraju zanimljivima, što može potaknuti vrlo dobar word-of-mouth.   
 
  • Instantna fokus grupa: upravo zbog veće interaktivnosti između poslovnih profila i korisnika, društvene mreže su idealno mjesto za ispitivanje zadovoljstva korisnika. Kratke ankete putem Instagram ili Facebook priča mogu omogućiti brz uvid u stavove potencijalnih kupaca o novim proizvodima, a preporučljivo ih je koristiti i tijekom razvoja novih proizvoda. 


Iako social commerce još uvijek nije dostupan u svojoj punoj formi na ovim područjima, mnogi su domaći brendovi već odlučili iskoristiti dostupne mogućnosti kao priliku za poticanje dodatne prodaje. S obzirom na globalni razvoj ove vrste trgovine i postojećih predviđanja za budućnost, možemo zaključiti kako će njena uloga biti sve važnija. Puna forma ovog načina kupnje (koja će omogućiti i integrirano plaćanje) je promjena koju možemo očekivati, pa ju je svakako dobro spremno dočekati, kako se ne biste pronašli u situaciji u kojoj zaostajete za konkurencijom. Slobodno nas kontaktirajte za personalizirani savjet o tome kako i vaš brend može postati dio ove priče.

 

Podijeli na:
Što je robots.txt file i zašto je važan za SEO?

Robots.txt je tekstualna datoteka s kojom administratori web stranice naređuju botovima tražilica kako crawlati web stranicu. Robots.txt datoteke daju instrukcije crawlerima koje dijelove web stranice smiju ili ne smiju crawlati. Prije nego počne indeksirati web stranicu, crawler čita robots.txt datoteku koja ga usmjerava kako je treba crawlati te njegove buduće akcije na web stranici.

 


Robots.txt datoteke kontroliraju pristup crawlerima određenim dijelovima web stranice. Oni ne predstavljaju pravilo za crawlere, jer tražilice teoretski mogu ignorirati ono što piše u datoteci. Iako je opasno slučajno onemogućiti tražilici da crawla cijelu vašu web stranicu, postoji nekoliko situacija... Saznajte više

Kako dodati podatke iz Google Sheets u Data Studio?

Dodajte podatke iz Google Sheetsa u Data Studio na sljedeći način:
 

    
  1. U Data Studiu odaberite izvještaj u koji želite dodati podatke.
  2. 
  3. Kliknite na Edit.
  4. 
  5. Kliknite na Resource > Manage added data sources.
  6. 
  7. Kliknite Add Data Source i odaberite Google Sheets.
  8. 
  9. Odaberite tabelu i sheet i kliknite na Connect.


 



Poznato je da su mnogi Googleovi alati međusobno kompatibilni. Isto vrijedi i za Google Sheets i Data Studio čije je podatke moguće povezati. No, kako bi lakše mogli povezati svoje podatke te... Saznajte više

Razlika između poddomene i foldera te što Google misli o tome

Jedno od kontroverznijih SEO pitanja je razlika između poddomene i foldera te kako ih Google tretira ovisno o tome koristi li poddomenu ili folder. Nedavno je Googleov John Mueller rekao da je Googleu svejedno koristi li se folder na istoj domeni ili poddomena, te da se treba raditi ono što dugoročno koristi webu.

No, SEO zajednica je i dalje podjeljenja na generalno dvije skupine mišljenja.
 



Prvi, naime, vjeruju da je folder uvijek bolji od poddomene. Iza njihovog razmišljanja stoji da folder ima autoritet domene, dok je korištenje poddomene više sličnije novom webu... Saznajte više

Utječe li izbor domene na SEO?

Mnoga su istraživanja pokazala da izbor domene utječe na SEO. To se posebice odnosilo na vremena prije nekoliko godina kada je SEO bio mnogo jednostavniji. No, iako danas domena ne može pridonijeti rankingu web stranice kao nekada, njen dobar izbor može povećati CTR, povjerenja, potencijal brenda te privući više pažnje u rezultatima pretraživanja.

 


Izbor domene se kad-tad nađe na dnevnom redu prilikom postavljanja nove web stranice.

Ovaj je korak toliko uobičajen i elementaran, pa ga mnogi uzimaju zdravo za gotovo. No, donošenje odluke o izboru domene nije baš toliko jednostavno. A kada... Saznajte više

Na kojim stranicama se radi link building?
Link building se u pravilu radi na eksternim web stranicama, a više je tehnika kojima se vanjske stranice linkovima povezuju sa vašom web stranicom.

Link building potrebno je raditi na stranicama koje imaju dobar autoritet domene i dozvoljavaju linkove. Ako je veći autoritet domene onda je i veća korist od link buildinga.

Stranice ne smiju označavati linkove kao “nofollow” jer ih u tom slučaju tražilice neće pratiti pa nema koristi od link buildinga na njima.

Također, linkove nije dobro postavljati na stranice koje već imaju puno različitih linkova (neki forumi ili direktoriji na koje je lako postaviti... Saznajte više
Što je link building? Koliko vrijedi jedan link?
Link building je tehnika dobivanja linkova sa eksternih web stranica na svoju web stranicu. Link ili hyperlink (poveznica) je veza između dvije različite web stranice.

Više je načina i tehnika za provedbu link building kampanja, a često se kaže da je link building i jedna od najzahtjevnijih SEO tehnika.

Dva su osnovna načina na koja tražilice koriste linkove:
Dakle, za bolju poziciju na tražilicama potrebno je imati postavljene vanjske linkove koji vode na vašu web stranicu. No, ti isti linkovi trebali bi biti visoko kvalitetni, jer sama količina linkova nije bitna koliko i njihova kvaliteta. Naprimjer,... Saznajte više
Kako se radi optimizacija za tražilice?
Optimizacija za tražilice (SEO) je proces koji za cilj ima osigurati bolju poziciju nekog weba na stranicama rezultata pretrage. SEO se radi tako da isplanirate ključne riječi za koje ćete se natjecati. Odabrane ključne riječi zatim koristite u naslovima. Pišete relevantne i pametne naslove i podnaslove. Posvetite pažnju linkovima te pravilnom imenovanju grafika i fotografija korištenih na vašoj web stranici.​



To je ukratko odgovor na pitanje iz naslova. U nastavku ćemo detaljnije obraditi svaku od smjernica i nadamo se, pomoći vam shvatiti kako se radi optimizacija za tražilice. 

Osnovni SEO je više tehničke prirode i on neće biti fokus ovog teksta. ... Saznajte više
Kako pratiti uspješnost SEO optimizacije?
Pravilno planiranje, izvođenje i vođenje dokumentacije ključ su za uspješnu SEO optimizaciju. Također, nikako se ne smije izostaviti proces praćenja rezultata pomoću kojeg možemo saznati u kojoj mjeri je SEO optimizacija bila uspješna. Ovdje će se pratiti ključne riječi, njihova upotreba koja podrazumijeva popularnost, količina organskog prometa i dr. 

U svom radu SEO stručnjaci koriste nekoliko alata pomoću kojih prate uspješnost SEO optimizacije. Neki od najčešće korištenih programa su: 
 
Na SEO se nikako ne može gledati kao na posao koji se napravi i zaboravi. Upravo suprotno, SEO optimizacija zahtjeva praćenje najnovijih tehnologija i alata, te razvijanje... Saznajte više
Zašto moje stranice više nema na Google tražilici?
Izradili ste novu web stranicu, željno iščekujete posjetitelje, no oni još uvijek ne dolaze jer se Vaša stranica ne prikazuje na Google rezultatima pretraživanja. Kako bi se Vaša web stranica pronašla na Google-u ona mora biti indeksirana. Indeksacija je postupak kojim Google pretražuje sadržaj stranice i kategorizira ga. Na taj način stranica se prikazuje korisniku ukoliko on pretražuje povezane pojmove ili ključne riječi koje su na Vašoj stranici. Također, postoji još nekoliko razloga zbog kojih se stranica ne prikazuje:
  Provjerite navedene razloge i pobrinite se da korisnici pronađu Vašu web stranicu. ... Saznajte više
Što je tehnička optimizacija za tražilice?
Često se može čuti da moderan SEO nije tehnički te da više iziskuje "content" znanje. "Content" optimizacija uključuje taktike kao izbor ključnih riječi, stukturiranje sadržajnog razvoja i sl.

Iako se posljednjih nekoliko godina veća pažnja posvećuje "content" optimizaciji, bez tehničke optimizacije nemogu se očekivati pozitivni rezultati.

Tehnička optimizacija stranica uključuje: ... Saznajte više
Kako postići prvo mjesto na tražilici?
Kako biti prvi na tražilici pitanje je koje zanima mnoge online oglašivače. Danas je na Internetu prisutna velika konkurencija te više nije dovoljno samo izraditi web stranicu i biti prisutan online. Mnogi oglašivači moraju utrošiti mnogo financijskih sredstava i vremena kako bi uspjeli dominirati tražilicama te dovesti potencijalne klijente u svoje online poslovanje.

Jedan od načina za pokušavanje preuzimanja vodstva je korištenje plaćenih oglasa, od kojih su najpoznatiji Google AdWords oglasi. Pomoću ovakvih oglasa postoji mogućnost oglašavanja na temelju ključnih riječi koje korisnici upisuju u tražilicu. Ukoliko su riječi vezane uz vaše poslovanje, a vi ih koristite u svojim... Saznajte više
Koliko traje SEO optimizacija web stranica?
Koliko traje SEO optimizacija web stranica često je pitanje među početnicima, odnosno među onima koji razmišljaju o poboljšanju svog online poslovanja putem optimizacije web stranice za tražilice.

No, odgovor na ovo pitanje je kompleksan budući da ovisi o mnogim čimbenicima te SEO optimizacija može potrajati i do godine dana, a prvi učinci vidljivi su tek nakon minimalno četiri mjeseca. Ovo je dakako i kontinuirani proces koji se u dosta slučajeva odvija i periodično, a sve u cilju što kvalitetnijeg pozicioniranja web stranice na tražilicama.
 
Varijable koje najviše utječu na SEO proces te na rezultate SEO optimizacije su:
 ... Saznajte više
Što je Off Page optimizacija za tražilice?
Nakon što je završen posao sa On Page optimizacijom kreće se s Off Page optimizacijom koja vam je nužna ukoliko ciljate na neku zasićenu tržišnu nišu u kojoj vlada visoka konkurencija. Off Page optimizacija obuhvaća radnje izvan web stranice, a pomoću nje se povećava vidljivost i pozicija Vaših stranica.

Proces Off Page optimizacije za tražilice sastoji se od linkbuildinga i citation buildinga. Link buildingom odnosno izgradnjom linkova generiraju se dodatni izvori posjeta sa srodnih web stranica. Što više takvih backlinkova to je bolje za Vašu web stranicu, a ujedno i za vaš posao. No, tražilice neprekidno mijenjaju svoje algoritme... Saznajte više
Zašto mi je potrebna SEO optimizacija web stranice?

Istraživanja pokazuju da se svaki mjesec u svijetu obavi preko 14 milijardi pretraga preko internet tražilica, a tu brojku treba iskoristiti za svoju poslovnu priliku? No, kako to učiniti? SEO optimizacija ili optimizacija web stranice za tražilice odlično je rješenje. Želite li da preko Google tražilice Vaš klijent dođe do Vaših proizvoda ili usluga potrebno je portal pozicionirati na što bolje mjesto. To se postiže SEO optimizacijom.

SEO predstavlja različite metode i tehnike koje se primjenjuju na web stranici i izvan nje s ciljem postizanja što bolje posjećenosti, odnosno što bolje pozicije na tražilicama. Optimizacija web stranice sastoji se... Saznajte više

Koliko će se vremena uložiti u optimizaciju Internet stranice?

Svaka web stranica je drugačija i posebna na svoj način, pa je zbog toga za svaku potrebno uložiti maksimalno truda i vremena kako bi bila što bolje pozicionirana na internet tražilicama. Za početak je potrebno kroz određene pokazatelje provjeriti kolika je konkurencija ključnih riječi i drugih web stranica. Prema tome se izrađuje i cijeli plan SEO optimizacije.

Ako su meta, title, alt i h1 tagovi napisani po pravilima koje nalaže SEO, vrijeme potrebno za optimizaciju bit će kraće. Isto tako je i sa samim sadržajem unutar web stranice. Ključne riječi najvažniji su faktor za postizanje dobre optimizacije web stranice.
... Saznajte više

Koliko je vremena potrebno za napredak u pozicioniranju ključnih riječi?

Jednu od najvećih uloga u kupovini, odnosno ponudi proizvoda ili usluga preko interneta imaju Google AdWords oglasi koji se postavljaju preko ključnih riječi. Internet pretraživači preko kvalitetnih ključnih riječi dolaze do oglasa i prikazuju ga klijentu, ali samo onom klijentu koji je zainteresiran za taj proizvod. Također, budžet koji će biti potrošen na internet oglašavanje određuje se unaprijed, a naplaćuje se samo onaj oglas na kojeg klijent klikne.

Internet tražilica, u ovom slučaju Google, je pretraživač koji koristi niz metoda kako bi se odredilo koje stranice će biti prikazane i kojim redoslijedom. Točne formule za što bolje pozicioniranje web... Saznajte više

Koji su preduvjeti za što bolju pozicioniranost ključnih riječi na Googleu?

Osnovni cilj prema kojem teži svaka web stranica je što bolja pozicija na Googleu. A kako bi se to postiglo najvažniji element je optimizacija web stranice, a prvi i osnovni korak je On Page optimizacija koja ouhvaća sve meta i alt tagove, title tagove, H1 i strong tagove. To su oni dijelovi stranice na koje se najviše obraća pozornost, odnosno po tome će Google bootovi pozicionirati Vašu web stranicu i upravo se uz sadržaj najviše pažnje obraća na taj dio.

Title tag jedna je od važnijih stvari. Naslov mora sadržavati između 55 i 65 znakova, mora biti smislen i... Saznajte više

Koja je cijena SEO optimizacije?

Svaka SEO optimizacija web stranice je specifična i svaka se radi na drugačiji način, pa je prema tome teško unaprijed odrediti SEO cijenu. No, uz pomoć kratke analize klijentu se može preporučiti određeni SEO paket usluga, a ovisno o tome što paket sadrži i koliko će vremena biti potrebno da se kvalitetno odradi optimizacija stranice, unaprijed je definirana cijena. Je li SEO optimizacija uspješna vidi se iz rezultata tek za nekoliko tjedana ili čak mjeseci, a teško je unaprijed vidjeti i hoće li rezultat biti zadovoljavajući. Trudimo se maksimalno udovoljiti klijentu, ali i SEO pravilima, to iziskuje dodatan angažman i... Saznajte više

Elena Majer