The Winter is here! - 2. DIO (kako GDPR utječe na digitalni marketing)

Objavljeno: 19.12.2017. | 9 minute čitanja

O dolasku GDPR-a pjevaju i ptice na grani.

Neki (doduše ne previše maštoviti) blogeri ga čak izjednačavaju s dolaskom Zime i horde Bijelih šetača u Westeros.

U prijašnjem smo blogu iznijeli nekakve ciljevi, nekakve obveze, nekakve potencijalne kazne... Uglavnom, općenite informacije o GDPR-u.

U ovom pak blogu slijede konkretni savjeti kako bi se marketingaši trebali pripremiti za Dan D - 25. svibanj 2018., kada GDPR stupa na snagu.

Svi viču - sprema se katastrofa, podaci se više neće smjeti prikupljati, propasti će baze podataka...

Dodatna i stroža regulacija možda i upućuje na ovaj crni scenarij, no mi, optimistični kakvi uvijek jesmo, tvrdimo drugačije.

GDPR pruža više potencijala nego što donosi ograničenja. A to posebice vrijedi za digitalni marketing.

Kao što smo naveli u našem prvom blog postu o GDPR-u - njegov se cijeli bit svodi na PRISTANAK.

Poduzeća će morati jasno i nedvosmisleno navesti kako i zašto misle koristiti osobne podatke, a korisnici će morati dati jasan i nedvosmislen pristanak za točno takvo korištenje njihovih osobnih podataka.

Vidite li ovdje potencijal za npr. e-mail marketing kampanje i nove (ili prema GDPR-u prilagođene) mailing liste?

Mi vidimo.

Da, bit će potrebno puno više vremena za sakupljanje kontakata, informacija i karakteristika o korisnicima. Da, vjerojatno će se u kratkom roku sakupiti manje kontakata nego kao što je slučaj danas. No, takvi će kontakti biti kudikamo kvalitetniji.

A kudikamo kvalitetniji kontakti (mailing liste) u kontekstu e-mail marketinga znače samo jedno - kvalitetnije kampanje, bolji KPI-evi i, naravno, više love.

E-mail marketing je samo jedan od primjera kako bi GDPR mogao poboljšati određenu digitalnu kampanju. A ostalih primjera je mnogo. No, o tome kasnije.

Bacimo se sada na to kako će GDPR konkretno utjecati na digitalni marketing i zašto bi marketeri i oglašivači u stvari trebali i pozdraviti GDPR.
 


KAKO GDPR UTJEČE NA DIGITALNI MARKETING


GDPR će nedvojbeno utjecati na svako poduzeće, svakog pojedinca, a posebice na poduzeće i pojedinca koji rade u digitalnom svijetu.

Digitalmarketinške agencije su ovdje prve na redu. Pogotovo ako vode cjelokupni digitalmarketinški proces za svoje klijente:
 

  1. prikupljanje kontakata i generiranje leadova,
  2. čuvanje podataka o kontaktima i njihovo korištenje,
  3. zadržavanje i dijeljenje podatka te njihovo brisanje nakon što se ispuni njihova inicijalna svrha.

Utjecaj GDPR-a na digitalni marketing možemo možda najbolje prikazati upravo na modelu customer journeya i njegovim fazama.
 

1. AWARENESS FAZA - Privlačenje korisnika i leadova


TRANSPARENTNOST

Kao što smo već naveli u prijašnjem blog postu, cilj GDPR-a je usklađivanje zakona svih država članica EU kako bi stanovnici Europske unije lakše razumjeli kako se koriste njihovi osobni podaci.

Drugim riječima - GDPR se donosi kako bi se osigurala veća transparentnost između poduzeća koja prikupljaju i upravljaju podacima te korisnika koji su svoje podatke dali tim poduzećima na korištenje.

Transparentnost će u ovom kontekstu značiti da će prikupljači podataka morati savršeno jasno navesti kako će i zašto skupljati i koristiti osobne podatke korisnika.

S druge strane, korisnici će morati dati nedvojben i jasan fizički pristanak na takvo upravljanje podacima.

Na primjer, prilikom ispunjavanja obrasca za download e-booka, korisnici će morati fizički kliknuti na kućicu i označiti da žele da ih se kontaktira u promotivne svrhe (npr. preko newslettera).


PIŠITE JASNO, ČITKO I ZA KORISNIKA

Copywriting je vjerojatno dio digitalnog marketinga koji objedinjuje sve odrednice GDPR-a. S njime se iskazuje transparentnost, potiče se korisnika na akciju, piše se politika privatnosti i korištenja osobnih podataka…

GDPR će imati izravan utjecaj na copywriting, posebice onaj na web stranicama. Copywriting je u biti sama esencija GDRP-a, materijalna i fizička personifikacija onoga što GDPR predstavlja.

Kako će GDPR utjecati na vaše pisanje, ton of voice te posljedično i na vaš cjelokupni content marketing?

Vrlo jednostavno - korisnika ćete napokon MORATI staviti u središte svoje content strategije.

Sve će one upute o copywritingu o kojima svakodnevno čitate na razno raznim blogovima sada postati zakonski obvezne.

Pratite ovih 5 savjeta i vaš će copy (osim EU Parlamenta i regulatora), obožavati i vaši korisnici:

  1. Koristite iskren, jasan i transparentan copy - zašto? Pročitajte točku iznad. Kako? Pišite jasno, jednostavno i precizno. Nemojte angažirati odvjetnika da vam napiše privacy policy, angažirajte copywritera koji će komplicirane pravne besmislice pretvoriti u content razumljiv vašoj ciljnoj skupini.
  2. Izbjegavajte pasiv i osobne zamjenice - umjesto “mi” uvijek koristite naziv svojeg poduzeća i uvijek pišite u aktivu. Poanta je da se točno zna tko, što i zašto radi.
  3. Iznesite jasne benefite - što korisnik dobiva time što vam svoje osobne podatke ostavlja na čuvanje? Napišite. Veća je vjerojatnost da ćete podatke uistinu i dobiti.
  4. Predomislio sam se. Što sad? - uz jasne benefite, jasno napišite i da korisnici mogu promijeniti svoj odgovor. Vjerojatnije je da će vam korisnici dati svoje podatke ako znaju da oni nisu za sva vremena.
  5. Budite ponizni i mudri - “Napisali smo novi blog. Uistinu bi vam se mogao svidjeti.” Zvuči bolje od “Pročitajte naš novi blog. Sigurno će vam se svidjeti!”, zar ne?

ŠTO MANJE PODATAKA

Od 25. svibnja 2018., poduzeća će smjeti prikupljati samo relevantne podatke za navedenu svrhu. Dakle, skupljanje dodatnih nepotrebnih podataka bit će zabranjeno.

Što to konkretno znači?

Generirate leadove pomoću e-booka za čije preuzimanje korisnici moraju ostaviti svoje podatke?

Super! Sasvim je razumno prikupljati ime i prezime, e-mail adresu i poduzeće u kojem korisnik radi. No, npr. podaci o obitelji ili zdravlju nemaju apsolutno nikakve veze sa svrhom prikupljanja podataka.

Nema više "pa nek' se nađu" podataka.


2. CONSIDERATION I DECISION FAZA - Pretvaranje leadova u kupce


KAKO SMIJETE, A KAKO NE SMIJETE KORISTITI PODATKE

Poduzeća će smjeti koristiti prikupljene podatke samo za onu svrhu za koju je korisnik dao svoj pristanak.

Također, ako poduzeće namjerava dijeliti podatke s nekom trećom stranom, morat će dobiti nedvojbeni pristanak korisnika.


JESU LI PODACI SAFE 'N' SOUND

Nakon što poduzeće prikupi korisničke podatke, morat će osigurati njihovo čuvanje u skladu s GDPR uputama. Morat će koristiti "prikladne" tehničke i organizacijske mjere kako bi spriječili ilegalno korištenje, brisanje ili promjenu podataka.

Navedeno podrazumijeva i eventualnu enkripciju ili korištenje pseudonima kako bi se izbjeglo odvajanje određenih setova podataka od ostatka.


POTPUNA KONTROLA KORISNIKA OKO SVOJIH PODATAKA

Poduzeća će morati u svakom trenu omogućiti korisnicima da zatraže promjenu, ažuriranje ili brisanje njihovih podataka. Time se korisnicima daje veća kontrola oko prikupljanja i korištenja njihovih podataka.

Ovo smo već vidjeli u slučaju Googlea - korisnicima se omogućuje da se njihovi podaci "zaborave".

Konkretno, poduzeća će morati omogućiti korisnicima da se unsubscribeaju iz mailing liste ili da na svom profilu promjene e-mail postavke (npr. koji sadržaj žele primati).

Poduzeća su također odgovorna da njihovi procesi odgovaraju GDPR-u. Zbog toga će morati voditi posebnu evidenciju prikupljanja i korištenja podataka.


3. ZAVRŠETAK ODNOSA S KUPCIMA


ČUVANJE PODATAKA

Poduzeća će smjeti čuvati podatke samo u periodu koji je dovoljan da ispuni inicijalna svrha njihovog prikupljanja. Zato će biti potrebno posjedovati jasnu politiku čuvanja podataka u kojoj će navesti koliko dugo će čuvati podatke te poslovno opravdanje za čuvanje podataka u navedenom razdoblju.


BRISANJE PODATAKA

Poduzeća će u svakom trenutku morati obrisati i potvrditi brisanje podataka korisnika na njihov zahtjev. I to ne samo iz svog sustava, već i sa svih ostalih sustava koji su upravljali tim podacima.

 

SVJETLOST NA KRAJU GDPR TUNELA


Pazite ove brojke...

Istraživanje iz siječnja 2017. koje je proveo Osterman Research, Inc je pokazalo da čak 73% poduzeća nije spremno zadovoljiti obaveze koje nameće GDPR.

Postavimo pilu naopako - prema Symantecovom istraživanju, samo 23% poduzeća smatra da će samo djelomično zadovoljiti uvjete GDPR-a do 25. svibnja 2018.

Zabrinuli ste se?

Pa, postoji nekoliko koraka koje možete već danas provoditi kako bi bili sigurni da ćete spremni dočekati taj (bespotrebno) prokleti 5. mjesec.

Krenite ih provoditi SADA i imat ćete finu prednost (pogledajte gornje brojke još jednom!):


1) Počnite revidirati svoje mailing liste - ružna činjenica je sljedeća: 75% baza podataka će od 25. svibnja biti zastarjele, odnosno samo 25% postojećih korisničkih podataka je u skladu s GDPR uputama. Što možete napraviti? Izbacite svakoga tko se nije pristao prijaviti na vašu mailing listu (tko nije napravio opt-in). Svim budućim subscriberima obavezno omogućite da prihvate ulazak u vašu mailing listu tako da im pošaljete automatski e-mail s kojim će potvrditi prijavu.

2) Provjerite način na koji trenutno sakupljate osobne podatke - zaboravite na kupovinu mailing lista i baza podataka. Već danas započnite sa stvaranjem nove mailing liste s dvostrukim opt-inom - nakon što korisnik ispuni obrazac ili polje na webu, pošaljite mu automatski e-mail s kojim će još jednom potvrditi da se želi ući u vašu mailing listu.

3) Bacite se na kvalitetan content marketing - kreirajte kvalitetan i vašim korisnicima prilagođen content u obliku e-booka, brošura i vodiča kojeg će oni željeti preuzeti i zauzvrat ostaviti svoje osobne podatke (relevantne osobne podatke, zapamtite!). I mi u Arboni smo shvatili da je e-book fantastičan način za skupljanje leadova i subscribera.

4) Postavite pop-up ili subscribe barove na svoj web - pozovite korisnike da se sami prijave u vašu mailing listu. Ne zaboravite uključiti Pravila privatnosti u kojima ćete jasno i nedvosmisleno navesti za što ćete koristiti korisničke podatke.

5) Počnite korisničke podatke sakupljati u CRM sustav - vremena fizičkog papira, raznih Excelica i kamenih pločica su davno prošla. S CRM-om ćete lakše upravljati sigurnošću podataka, ali će ih korisnici moći i lakše ažurirati i kontrolirati.

 

ZAKLJUČAK


Svibanj 2018. nije baš blizu, ali nije niti daleko.

Krajnje je vrijeme da se počnete pripremati za novu regulaciju. I to ne bilo kakvu regulaciju - GDPR je najveća promjena regulacije korištenja osobnih podataka u posljednjih 2 desetljeća.

Kazne su u skladu s njenim značajem - do 20 milijuna € ili do 4% ukupnog godišnjeg prihoda. Pa što je veće.

Za mala i srednja poduzeća ovakva kazna može biti i po život opasna.

Zato je upravo sada došlo vrijeme da se počnete prilagođavati novim obvezama i uputama koje GDPR nameće (ili nudi).

Ako ste došli do ovdje, vjerojatno ste u gornjem djelu teksta pročitali što ćete sve morati napraviti. Zvuči prekomplicirano? Ok, držite se onda samo sljedećeg:
 

  • Nemojte kontaktirati korisnike koji vam konkretno nisu dali dozvolu za kontakt.
  • Nemojte pretpostaviti da korisnici žele čuti od vas.
  • Nemojte ih kontaktirati s bezveznom i općenitom ponudom koja ih ne interesira.
  • Nemojte im slati nerelevantne informacije koje nisu tražili.

Već pratite ove upute? Odlično, na pravom ste putu da vam poslovanje odgovara GDPR-u.

Jeste li spremni za GDPR? Ako niste, kontaktirajte nas, recite nam svoje probleme i ideje i mi ćemo za vas napraviti strategiju vašeg digitalnog marketinga koja će biti tip-top za GDPR!

DISCLAIMER: Ovaj blog post nije niti ne predstavlja pravni savjet kojeg bi vaše poduzeće trebalo pratiti kako bi uskladilo svoje poslovanje s GDPR-om. Isključivi cilj ovog blog posta je pružanje osnovnih informacija o GDPR-u kako bi čitatelj mogao bolje razumjeti utjecaj ove regulacije na cjelokupno poslovanje. Stoga svim čitateljima ovog blog posta savjetujemo da se za sva pravna pitanja oko GDPR-a konzultiraju s odvjetnikom te da ovaj blog post ne smatraju pravnim savjetom ili kao prijedlogom za pravno razumijevanje bilo kakve vrste.

Besplatno skinite Arbonin SEO ebook!

Podijeli na:
Elena Majer