Vaša kontakt osoba

Andrej Tonković
andrej.tonkovic@arbona.hr
+385 99 2087 404

Anatomija bloga: 8 elemenata koje bi morao imati svaki blog

Objavljeno 2.5.2019 9:53:47
Anatomija bloga: 8 elemenata koje bi morao imati svaki blog
Kada uložite mnogo vremena u pisanje bloga, želite da se to vidi. A još više, želite da ga online korisnici pročitaju! 

Želite da ga korisnici podijele s drugima. 

Želite dobiti online promet iz njega. 

Nažalost, to nije uvijek tako. 

Sva sreća da postoje određene stvari koje možete učiniti kako biste povećali potencijalnu učinkovitost bloga.

Nije lako napisati kvalitetan i privlačan blog koji će pokrenuti online promet i prikupiti leadove. Naravno, možete napisati blog od 300 do 500 riječi koji neće utjecati na ama baš ništa i nikoga, a kamoli na rast vašeg poslovanja. No sigurni smo da to nije ono što želite. 

Istine radi, ne postoji ništa takvog što je savršeno. Niti Google Ads oglas, niti izgled newslettera, pa niti sadržaj i izgled bloga.  Međutim, uz ponešto kreativnosti, znanosti, poznavanja psihologije online korisnika i SEO pravila možete stvoriti “po špagi” napisani blog. 

Umjetnost se svodi na to koliko ste vješti pisac i koliko je zanimljiva vaša tema, dok se znanost svodi na dokazane najbolje prakse u online svijetu. 

U ovom ćemo vodiču pokriti one najbolje prakse koje prakticiramo i u Arboni, zato ostanite s nama od samog naslova sve do CTA gumba :)

1. Glavni naslov bloga

Glavni naslov bloga

Glavni naslov bloga je svakako broj #1. Ne zato što je prvi po redoslijedu, već zato što o njemu ovisi hoće li korisnici kliknuti na blog ili ne.

Većina online korisnika kao da prolaze internetom u hipnotičkom stanju. Stalni dotok sadržaja im prolazi kroz oči i vrlo je vjerojatno da će među tim sadržajem biti i vaš blog. Zato se morate nekako istaknuti.

Online korisnici vas moraju primijetiti kako bi vas uopće počeli čitati. 
 
U prosjeku, 8 od 10 online korisnika će pročitati naslov, ali samo 2 od 10 će pročitati ostatak. 

Kad vas korisnici primijete, dolazi još jedan udarac na vaš trud. 

Ljudi zapravo ne čitaju blogove. Oni ih skeniraju. A  to vrijedi i za naslove. 

Lažemo li? Sjetite se jeste li pročitali cijeli naslov našeg bloga prije nego što ste kliknuli na njega. Vjerojatno prve tri riječi, a ostatkom ste prošli pogledom.

Prema KissMestricsu, čitatelji apsorbiraju prve tri i posljednje tri riječi u naslovu. To je baš razočaravajuće, zar ne? No, moramo raditi u skladu s ljudskom prirodom, a ne protiv nje. 

Privlačan naslov ne mora imati samo šest riječi. Može imati bilo koliko (držimo se što kraćeg), no naglašavamo važnost u prve tri i zadnje tri riječi. 

Pogreška koju često radimo s naslovima je da samo navedemo temu i ostavimo je da suhoparno stoji.

Ili napišemo naslov koji ništa ne govori. Na primjer, “Struktura bloga”, “Facebook publike”. Privlače li vas takvi naslovi?

Evo taktike kako doći do uspješnog naslova:
  • Koristite što specifičnije naslove. Na primjer, želite pisati o savjetima za održavanje automobila. “Savjeti za održavanje automobila” je preširoka tema. Pokušajte je suziti na određenu temu. Na primjer, “Top 5 savjeta za čišćenje automobilskih sjedala od pasjih dlaka” 
  • Ključne riječi za SEO. U glavnom naslovu (h1) trebale bi se nalaziti ključna riječ prema kojoj se želite rangirati. U ovom slučaju će to biti “čišćenje automobila”.

2. Privlačna naslovna slika bloga

Glavna slika bloga mora biti atraktivna

Slika, fotografija, grafika, bilo koji vizual je odličan način da razbijete ogromnu količinu teksta. Naslovna fotografija je još jedan element koji privlači čitatelje da kliknu na blog i pročitaju nešto više. 

Što bi se trebalo naći na slici? Ovdje nećemo mnogo filozofirati. Slika bi trebala odražavati vašu priču i morala bi biti oku privlačna (o ukusima ovdje nećemo razgovarati :)).

Imajte na umu nekoliko stvari:
  • Ne stavljajte puno riječi na sliku. U idealnom slučaju ništa. U protivnom ćete “zatrpati” sliku s previše teksta pa je nećete moći promovirati na FB-u. Imajte na umu da će se slika pojaviti odmah ispod naslova tako da sama slika ne mora obavljati teški zadatak. Ona je dopuna naslovu.
  • Uzmite u obzir boje. Svijetle boje privlače pozornost. Razmišljajte ovako: “Ako se slika pojavi na društvenim mrežama, hoće li se isticati od drugih slika?“
  • Bez obzira koji izvor slika koristili, pobrinite se da imate zakonsko pravo za korištenje. Ako pretražujete slike na Googleu, vjerojatno je da će svaka slika koju pronađete biti zaštićena autorskim pravima. 

Neke od web stranica na kojima možete pronaći besplatne slike:

3. Uvod u blog - zadržite pozornost pravim mamcem

Uvod u blog bi trebo namamiti čitatelje da nastave čitati

Naslov dovodi online korisnike pred vrata. Mamac ih privlači dalje. 

Što se tiče bloga, mamac je tekst koji se nalazi na početku bloga. Osim samog naslova, uvod je dio bloga koji će najvjerojatnije biti pročitan. Također, može imati veliku ulogu u tome hoće li čitatelj ostati čitati blog ili ne. 

Ono što svakako ne želite je primijeniti znanje iz škole. Ovdje se ne radi o navođenju “glavne teme” i ostatku sadržaja koji podržava glavnu temu. To je previše formulirano i dosadno. U stvarnom svijetu moramo primijeniti malo psihologije kako bi uspješno namamili čitatelje da nastave čitati. 

Jedna od najmoćnijih oblika mamca je pričanje priče. Kratka priča s mini sadržajem. Ova vrsta mamca zahtijeva nešto prakse, no u svakom slučaju ga želite učiniti zanimljivim i pobuditi određene emocije. Evo primjera pričanja priče u jednom od naših blogova “5 savjeta za uspješnu Instagram kampanju

Još nekoliko odličnih savjeta za pisanje uvoda:
  • Vrijednost. Podijelite vrijednost koju će vaši čitatelji dobiti ako nastave čitati blog. Stavite se u ulogu čitatelja i zapitajte se: “Što ću dobiti s tim ako nastavim čitati blog.”
  • Činjenica. Počnite sa zanimljivom činjenicom ili podatkom koji se nalazi unutar bloga. 
  • Anegdota. Neki događaj ili vaše mišljenje koje bi moglo privući pažnju čitatelja.
  • Pitanje. Postavite pitanje kako bi čitatelji shvatili da se odgovor na pitanje krije u sadržaju. Za ovaj primjer dobro funkcioniraju pitanja “što ako”.

4. Link building za potrebe bloga

Link building za potrebe content marketinga

Kako bi blog imao punu učinkovitost, on ne bi trebao biti kao otok sam za sebe. Želite uključiti unutarnje i izlazne veze (internal i outbound links).

Ne postoji savršen omjer između unutarnjih i vanjskih veza. Samo ga držite prirodnim. 
  • Odlazne veze (outbound links). Koristan blog će često sadržavati linkove na druge relevantne blogove s drugih web mjesta. Na primjer, sjajan način da blogu dodate kredibilitet je da u sadržaj dodate statistike koje, naravno, povežete s izvorom tih statistika. Povezivanje s mjerodavnim stranicama koje su relevantne za vaš blog je pozitivan signal za SEO.
  • Unutarnje veze (internal links). Kada je to relevantno, unutarnjim linkovima povezujete vlastiti sadržaj. Izbjegnite postavljanje linkova koji vode na početnu stranicu ili na kontakt stranicu (stranice najviše razine). To je gubljenje vremena. Mnogo bolja opcija je povezivanje sadržaja s drugim blogovima u arhivi. Odaberite one koji su najbolje optimizirani jer kada se povežete s drugim blogom vi mu ustvari prenosite stečeni autoritet. A najviše smisla ima prenijeti autoritet na blogove koji su vrijedni toga.

5. Međunaslovi u blogu (h2, h3)

Podnaslovi u blogu moraju biti privlačni. To su h2 i h3 oznake

Kao što smo rekli, većina korisnika neće pročitati cijeli blog. Samo će preletjeti pogledom po sadržaju. To jest, skenirat će ga. 

Tako će pogledom preletjeti po međunaslovima. Ako su međunaslovi privlačni, možda će pročitati par redaka ispod međunaslova i nastavit će skenirati. 

Međunaslovi služe istoj funkciji kao i glavni naslov: privlače pažnju i stvaraju želju za čitanjem. Međutim, dok glavni naslov predstavlja cijeli sadržaj bloga,međunaslovi potiču čitatelje da nastave dalje čitati.

Morate priznati da je užasno vidjeti blogove koji su “stisnuti sadržajem”. Nema praznina, nema odlomaka, nema ičega. Samo velika kobasica teksta. Zato su podnaslovi ovdje kako bi razbili ovu gužvu. 
 
Preglednost i čitljivost su na prvom mjestu. Zapamtite to!

Razmišljajte o međunaslovima kao o kontrolnim točkama. Svaki ima ulogu da privuče pažnju i zainteresira čitatelja da nastave čitati. 

Imajte na umu sljedeće:
  • Međunaslov bi trebao biti H1. Međunaslovi H2, a među-među naslovi H3
  • Iako su ključne riječi u naslovima važne, ipak je važnije iskustvo čitatelja. Dakle, pišite za ljude. Napišite međunaslove tako da zadrže čitateljevu pažnju. To je važnije od ključnih riječi.
  • Skenirajte međunaslove i vidite mogu li zasebno ispričati cijelu priču bloga. Čitatelj bi skeniranjem međunaslova trebao dobiti ideju o samom sadržaju 
  • Međunaslovi se moraju vizualno istaknuti od ostatka sadržaja. Na primjer, veći font.

Naš je prijedlog da prvo napišete cijeli blog. Zatim se vratite i smislite još bolje međunaslove.

6.  Vizuali u blogu - o da, molimo lijepo!

Slike u blogu bi trebali označavati ono o čemu pišete

Sadržaj sa slikama funkcionira bolje od samog teksta. Zapravo, sve sa slikama uvijek bolje izgleda! 

I to ima smisla. Čitateljsko iskustvo je mnogo ljepše s upečatljivim slikama koje potkrjepljuju sadržaj naprama dugog i dosadnog teksta. Doduše, tekst možda i nije dosadan, no bez slika jednostavno jest dosadan. 

To ne znači da pronađete hrpetinu slika i ubacite ih u blog. I ovdje morate malo razmisliti:
  • Fotografije s ljudima su odlične. Ali to mora biti uvjerljiva slika.
  • Slike koje prikazuju ono što govorite u tekstu su uvijek idealan izbor. Ako pričate o koracima, prikažite korake. Ako pričate o podacima, prikažite dijagram tih statistika
  • Što se tiče broja slika, idealni omjer bi bio jedna slika na 360 riječi. No opet, ovo nije striktno zapisano pravilo.
Konačno, postoji nekoliko tehnikalija koje bi morali imati na umu prilikom stavljanja slika na blog i općenito na internet. Ova tehnikalija se zove optimizacija slika:
  • Prije nego što prenesete sliku na internet, promijenite naziv datoteke tako da sadrži ključne riječi za ono što je na slici
  • Optimizirajte sliku kako biste smanjili veličinu datoteke. Sporo vrijeme učitavanja stranice  je apsolutni ubojica u online prometu pa se potrudite smanjiti kapacitet slika što je više moguće.
  • Koristite Alt tag kako bi opisali sliku. Nemojte zagušiti opis slike s ključnim riječima. Opišite sliku tako da ima smisla i slijepoj osobi.

7. Sadržaj bloga - glavno jelo mora biti što preglednije

Sadržaj bloga mora biti pregledan

“Savršen” blog bi očito trebao biti uvjerljiv, relevantan koristan i/ili zabavan. Oko toga nećemo ništa govoriti. No opet postoje neka “pravila” u pisanju za online sadržaj. 

Na primjer:

Što ćete prije krenuti čitati?

Ovaj tekst: 

Lorem ipsum dolor sit amet, an fabulas expetendis mei, illum accusam volutpat quo ea. Has ut nusquam quaestio definiebas, vis no ridensphaedrum reprehendunt. Vix ei alia ubique volumus, an mea aperiam meliore liberavisse. Pro vidit audire et, vix accusam omittam persequeris cu, quot labitur dolores qui no. Malorum perpetua partiendo no vim, an mea brute labores imperdiet, cum elit natum eam.In tollit tantas pri, magna facilis ad eam. Ne eos autem possim laboramus, viris dolore imperdiet ad sea. Mel ornatus sapientem cu, vis suas verear maiorum an, eos ad agamrecusabo abhorreant. Ea meliore senserit vix, per eros sale ut, mandamus rationibus intellegam sea eu. Porro doming doctus cu mei, pri populovocent voluptaria no. Ex iriure temporibus vel, convenire urbanitas eam in.

Ili ovaj tekst: 

Lorem ipsum dolor sit amet, an fabulas expetendis mei, illum accusam volutpat quo ea. Has ut nusquam quaestio definiebas, vis no ridensphaedrum reprehendunt. Vix ei alia ubique volumus, an mea aperiam meliore liberavisse.

Pro vidit audire et, vix accusam omittam persequeris cu, quot labitur dolores qui no.

Malorum perpetua partiendo no vim, an mea brute labores imperdiet, cum elit natum eam.In tollit tantas pri, magna facilis ad eam. Ne eos autempossim laboramus, viris dolore imperdiet ad sea.

Mel ornatus sapientem cu, vis suas verear maiorum an, eos ad agam recusabo abhorreant. Ea meliore senserit vix, per eros sale ut, mandamus rationibus intellegam sea eu.

Porro doming doctus cu mei, pri populo vocent voluptaria no. Ex iriure temporibus vel, convenire urbanitas eam in.


Vjerujemo da drugi tekst puno bolje izgleda. 

Web stranice nisu knjige. Ljudskom je oku lakše čitati tekst koji je razlomljen na odlomke.

Iako će svaki blog biti drugačiji, postoje najbolje prakse koje treba imati na umu:
  • Bilo kakva nabrajanja stavite u natuknice (bullet liste). Numerirani popisi se ističu prilikom skeniranja teksta.
  • Ključne dijelove sadržaja istaknite. Dijelove sadržaja podebljajte (boldate).
  • Sadržaj bloga bi trebao biti poravnan nalijevo. Nema ničeg goreg od čitanja obostrano poravnatog teksta.
  • Izbjegnite koristiti duge odlomke. Ono što ste naučili u školi ostavite sa strane. U blogu koristite kratke odlomke.

8. Pozivamo vas na akciju (CTA gumb)

CTA gumb na kraju bloga

Svaki blog bi trebao imati razlog za postojanje. 

Ključna misao je da svaki CTA koji koristite mora biti relevantan za ono o čemu se raspravlja u blogu. Znači, pišete li o laminatima, nećete voditi čitatelje da pogledaju ponudu pločica. 

Neka CTA gumb bude jasan i kratak. Na primjer:
  • Pogledajte ponudu pločica
  • Klik do tenisica za vašeg mališana

I...

Napokon smo prošli tehničku anatomiju “savršenog” bloga! Cijela ideja je izraditi blog koji ima jasno postavljenu strukturu i da je učinkovit što je više moguće. 

Možda se ovo čini kao veoma dug proces. Možda se čini nemogućim. 

No praksa radi čuda! Odlučite li se pisati blogove, a shvatite da to baš i nije za vas, slobodno nam se javite :) Naš content tim je uvijek spreman za akciju. Izazovite ih! Tj. nas! Ipak smo mi ti koji pišu ovaj blog ;)

  • Google Partner
  • Google Street View
  • Google Marketing Platform Certificate
  • Analytics certified partner
  • AdWords qualified individual
  • Analytics qualified individual
  • AdWords qualified professional
  • Google All Stars winners
  • Bing ads Accredited professional
  • MailChimp experts
  • Hura
  • GTM
  • FB
  • Facebook Certified Planning Professional Badge