Promjene u marketingu idu ruku pod ruku s tehnološkim promjenama. Jedna od aktualnih tehnoloških inovacija, čiji će daljnji razvoj zasigurno imati sve veći utjecaj i na svijet digitalnog marketinga je i metaverse.
Ovaj pojam nedavno je privukao pažnju javnosti zbog rebrandinga Facebooka u kompaniju naziva Meta i najava o evoluciji postojeće društvene mreže u metaverse. Iako je za mnoge to bio prvi susret s idejom metaverse-a, zapravo se ne radi o novom konceptu. Termin je skovao književnik Neal Stephenson u znanstveno-fantastičnom romanu Snow Crash iz 1992., u kojem se odnosio na realističan, virtualan 3D svijet napučen avatarima.
Što je metaverse?
Radi se o online virtualnim svjetovima koji uključuju elemente virtualne stvarnosti, proširene stvarnosti i videa. Ultimativni cilj razvoja ove tehnologije je kreiranje virtualnog svijeta u kojem će korisnici moći raditi, kupovati, igrati se i ostati povezani s prijateljima kroz aktivnosti poput koncerata, konferencija i virtualnih putovanja svijetom. Zvuči zastrašujuće? Možda, no s obzirom na navike korištenja tehnologije od strane generacija Z i alfa, vjerujemo kako postoje vrlo čvrsti temelji za njihovu realizaciju.
Od 1992. do danas bilo je puno pokušaja realizacije meatversea, a prvi uspješniji nagovještaji razvoja ove ideje primjetni su kroz ultra-popularne online igre s konceptom virtualnih svjetova, kao što su Fortnite, Minecraft i Roblox. U njima igrači mogu ostvarivati interakcije s drugim igračima u stvarnom vremenu pomoću avatara u virtualnom okruženju, te obavljati kupnju raznovrsnih dodataka kako bi personalizirali iskustvo. Iako mnogima nazivi ovih igara neće značiti puno, one su postale dio odrastanja i opće kulture jedne cijele generacije. O njihovoj popularnosti dovoljno govore impresivne brojke - Fortnite je u 2020. imao 350 milijuna igrača.
Kako će metaverse utjecati na svijet digitalnog marketinga?
Iako ove tehnologije još nisu niti približno dosegle svoj puni potencijal, prve promjene i prilagodbe načina komunikacije tvrtki s ciljnim skupinama već su se počele događati, pa je svakako dobro pratiti daljnji razvoj ovog područja. U nastavku vam donosimo neke od već postojećih primjera marketinških aktivnosti u sferi metaversea.
Luksuzna modna kuća Balenciaga nedavno je realizirala suradnju s igrom Fortnite, otvaranjem virtualne trgovine odjeće nalik stvarnim trgovinama, u kojoj su igrači mogli isprobati i za svoje avatare kupiti odjevne predmete posebno dizajnirane za ovu priliku. Na ovaj način rekreirano je iskustvo iz stvarnog života u digitalnoj sferi, te je igračima igre omogućeno uzbudljivo interaktivno iskustvo novog načina kupnje. Osim toga, na (stvarnom) web shopu modne kuće mogla se kupiti limited-edition kolekcija s komadima odjeće iz igre. Unatoč astronomskim cijenama, kolekcija je vrlo brzo rasprodana.
Balenciaga trgovina u Fortniteu (izvor: Epic Games)
No ovo nije jedina metaverse suradnja za ovu kompaniju. Meta (bivši Facebook) je već nagovijestila suradnju s ovim brendom, označivši ga u jednom od tweetova vezanih uz nadolazeći metaverse. Iz Balenciage su potvrdili kako su unutar svoje kompanije osnovali tim od 100 ljudi koji radi na razvoju marketinga i prodaje u metaverseu. Temeljem toga možemo zaključiti kako su velike promjene na pomolu, iako detalji još uvijek nisu podijeljeni s javnosti.
Još jedan primjer virtualnog brendiranja u metaverseu je u suradnja Robloxa i Guccija realizirana u ožujku 2021. Gucci je unutar igre otvorio izložbeni prostor pod nazivom Gucci Gardens, podijeljen u nekoliko soba inspiriranih kolekcijama modne kuće. Osim interaktivnog elementa u kojem su avatari mijenjali izgled kretanjem kroz različite virtualne sobe, korisnici su mogli i kupiti virtualnu Gucci odjeću za svoje avatare. Primjerice, virtualne brendirane tenisice koštale su 12,99 američkih dolara.
Gucci Gardens na Robloxu (izvor: Roblox)
Baš kao i pop-up trgovine uživo, ovakvi virtualni pop-upovi odlična su prilika za dosezanje novih kupaca i stvaranje novog iskustva za korisnike. Velika prednost otvaranja pop-upa u virtualnom svijetu je geografska neograničenost, odnosno značajno veći potencijalni doseg, a time i značajno veća profitabilnost.
No pop-up trgovine u metaverseu nisu jedina vrsta već isprobanih marketinških aktivnosti. Roblox je krajem 2020. organizirao seriju od 4 virtualna koncerta Lil Nas X-a unutar igre, koji su tijekom jednog vikenda privukli više od 30 milijuna gledatelja. Koncert je bio snimljen uživo u studiju te potom animiran i prenesen u virtualni svijet za široku publiku diljem svijeta. Ovakve vrste evenata također bi mogle postati uobičajene i tako potpuno transformirati industriju zabave, uklanjanjem potrebe za putovanjima, geografskih ograničenja i ograničenih kapaciteta lokacija za evente.
Ovo su samo neki od najzanimljivijih primjera već realiziranih suradnji brendova s postojećim metaverseovima, a potencijalne mogućnosti budućih suradnji zaista su neograničene, što ovo područje čini jako uzbudljivim.
Jedno od velikih očekivanja od budućih metaverse-ova je i element proširene stvarnosti, koji postojećem, stvarnom okruženju dodaje nove elemente poput slika, animacija ili podataka. Već razvijeni primjeri toga su Google Glass pametne naočale i mobilna igra Pokemon Go.
Moguće primjene ove tehnologije u marketingu su brojne - od virtualnog isprobavanja odjeće ili naočala, do probne vožnje novog automobila. Proširena stvarnost u sklopu metaversea utjecat će na iskustvo online kupnje jer omogućuje interakciju s proizvodima bez napuštanja doma. Neka nagađanja razmatraju i moguće primjene na fizičkim prodajnim mjestima. S obzirom da se radi o nadogradnji stvarnosti, metaverse bi mogao naći primjenu u prodavaonicama pružanjem dodatnih informacija o proizvodima, vizualizaciji namjena i korištenja proizvoda putem mobilnih uređaja.
Kada možemo očekivati revoluciju interneta?
Mark Zuckerberg, CEO bivšeg Facebooka, sadašnje Meta-e, procjenjuje kako bi moglo proći i do 10 godina prije nego metaverse postane općeprihvaćen i uđe u mainstream, kao što je bio slučaj s današnjim društvenim mrežama. “Metaverse će biti više uključiv jer će korisnici biti dio iskustva, a ne samo promatrači”, izjavio je Zuckerberg povodom rebrandinga kompanije te najavio kako će metaverse zamijeniti internet kakvog danas poznajemo.
Iako je Zuckerbergova vizija metaversea za sada još samo plan za budućnost, iz dosadašnje komunikacije može se zaključiti kako Meta ulaže velike napore i sredstva u njegov razvoj. Marketinške mogućnosti u postojećim metaverseovima trenutno su prilično ograničene i eksperimentalne, ali je primjetan njihov ubrzan razvoj, kao i sve veći interes vodećih svjetskih brendova za ovakav tip aktivnosti. Uzevši u obzir da iza cijele priče oko evolucije Facebooka stoji kompanija koju u načelu pokreće oglašavanje, za očekivati je da će Meta-in metaverse funkcionirati na istom principu i tako promijeniti digitalni marketing kakvog danas poznajemo.