Facebook i Instagram shop: uvod u novu eru online kupnje

Praktična kupnja proizvoda putem društvenh mreža

Objavljeno: 16.02.2022. | 5 minute čitanja

E-commerce, odnosno kupnja i prodaja proizvoda i usluga online, značajno je uzela maha u Hrvatskoj. Podaci udruge eCommerce Hrvatska za 2021. pokazuju kako 38% Hrvata kupuje online barem jednom mjesečno, dok svaki peti to čini i nekoliko puta tjedno. Najpopularnije kategorije proizvoda za online kupnju u Hrvatskoj su odjeća i obuća, predmeti za kućanstvo, tehnika, a sve je veća i potražnja za online kupovinom prehrambenih proizvoda. 

Paralelno s ulaskom online trgovine u mainstream, polako se razvija i novi smjer online kupnje - social commerce, odnosno prodaja i kupnja putem društvenih mreža. 

 

Što je social commerce?

Social commerce u pravom smislu podrazumijeva situaciju u kojoj se cjelokupno iskustvo kupnje - od otkrivanja proizvoda, preko istraživanja njegovih obilježja, pa sve do procesa plaćanja, odvija na društvenoj mreži. 

Facebook i Instagram omogućili su ovu opciju na nekim inozemnim tržištima, dok je situacija u Hrvatskoj još uvijek nešto drugačija. Ove društvene mreže u Hrvatskoj pružaju mogućnost dodavanja trgovina na poslovnim profilima, iako za sada još uvijek ne postoji mogućnost finaliziranja narudžbe i plaćanja na platformama. U social trgovine moguće je učitati asortiman proizvoda, dodati galeriju slika i njihove opise, no za finalizaciju procesa kupnje korisnici će biti usmjereni s društvene mreže na web trgovinu. 

Iako još nije objavljeno kada možemo očekivati funkciju plaćanja, možemo pretpostaviti kako bi to moglo biti uskoro. Razlog za to su obećavajuće brojke(*) na svjetskom tržištu: 
 

  • 80 milijuna korisnika u SAD-u obavilo je kupnju putem društvenih mreža tijekom 2020., dok je tijekom protekle godine ta brojka porasla na 97 milijuna. 
  • 8 od 10 tvrtki u SAD-u predviđa da će tijekom iduće dvije godine krenuti s prodajom na društvenim mrežama.
  • 50% milenijalaca i generacije Z preferira društvene mreže u odnosu na klasičnu online kupnju tijekom faze otkrivanja novih proizvoda.
  • Globalna prodaja putem društvenih mreža u 2020. procijenjena je na 89.4 milijarde američkih dolara, a predviđa se da će do 2027. narasti na 608.4 milijarde dolara (*). 
 

Kako to izgleda u praksi?

Jedna od osnovnih prednosti prodaje putem društvenih mreža je ta što je integrirana u format na koji su korisnici navikli. I Facebook i Instagram omogućuju označavanje proizvoda iz trgovine u contentu koji profil objavljuje, što pruža novu dimenziju ovim društvenim mrežama. Sve što je potrebno kako bi korisnici saznali više informacija o proizvodu koji im je privukao pažnju prilikom svakodnevnog scrollanja je jedan klik, koji će ih odvesti na podstranicu social trgovine s više detalja o proizvodu. To skraćuje standardni proces razmatranja kupnje, u kojem bi korisnici, potaknuti atraktivnom social objavom, trebali otvoriti web preglednik, posjetiti web trgovinu i pronaći proizvod.


Primjer označavanja sadržaja u Instagram Shopu    

Do social trgovina, osim kroz content koji se pratiteljima prikazuje na početnoj stranici, moguće je pristupiti i putem profila brenda. Klikom na view shop otvara se Instagram trgovina sa svim učitanim proizvodima, koje je moguće i filtrirati prema definiranim kategorijama. Klikom na pojedini proizvod prikazuje se galerija slika, opis proizvoda i cijena, link na web trgovinu te prečac za direktne poruke, putem kojih je direktno od prodavatelja moguće saznati više informacija. 


Prikaz Instagram Shopa s postavljenim linkom na profilu  

Social trgovine omogućuju i grupiranje više proizvoda u kolekcije za jednostavnije snalaženje (primjerice Proizvodi tjedna ili Black Friday ponuda). Uz to, putem sučelja Commerce Managera dostupna je i detaljna analitika koja pruža uvid u korištenje trgovina od strane korisnika. 

 

Prednosti prodaje putem društvenih mreža

Iako prodaja putem društvenih mreža u Hrvatskoj još uvijek ima neka ograničenja, to ne znači da bi ju trebalo zanemariti. U nastavku vam donosimo i nekoliko razloga zašto: 

  • Brži proces: Viđeno, proučeno, kupljeno. Označavanje proizvoda za prodaju u contentu koji se korisnicima prikazuje na početnoj stranici omogućuje prikazivanje proizvoda u “prirodnom okruženju”, zbog čega će se potencijalni kupci moći lakše poistovjetiti s proizvodom u odnosu na klasični e-commerce. Uz to, na ovaj način dolazi i do već spomenutog skraćivanja procesa razmatranja kupnje. 
 

  • Veća razina povjerenja: Društvene mreže mjesto su na kojem će ljudi vrlo često bez filtera reći ono što misle, a to se odnosi i na tvrtke i proizvode koje prodaju. Nekoliko pozitivnih komentara od strane zadovoljnih kupaca na objavi u kojoj je označen proizvod za prodaju može imati veliki utjecaj na poticanje razmatranja kupnje kod drugih korisnika. Naravno, to vrijedi i u obratnom slučaju pa ovo može biti sklizak teren. No ako imate kvalitetne proizvode, ne bi trebalo biti razloga za brigu!
 

  • Interaktivnost: Tvrtke mogu značajno lakše ostvarivati izravnu interakciju s kupcima putem komentara ili direktnih poruka, što u konačnici može omogućiti i značajno višu razinu kvalitete usluge. Veća interaktivnost postoji i iz perspektive korisnika, koji sa svojim prijateljima mogu dijeliti poveznice na proizvode koje smatraju zanimljivima, što može potaknuti vrlo dobar word-of-mouth.   
 

  • Instantna fokus grupa: upravo zbog veće interaktivnosti između poslovnih profila i korisnika, društvene mreže su idealno mjesto za ispitivanje zadovoljstva korisnika. Kratke ankete putem Instagram ili Facebook priča mogu omogućiti brz uvid u stavove potencijalnih kupaca o novim proizvodima, a preporučljivo ih je koristiti i tijekom razvoja novih proizvoda. 


Iako social commerce još uvijek nije dostupan u svojoj punoj formi na ovim područjima, mnogi su domaći brendovi već odlučili iskoristiti dostupne mogućnosti kao priliku za poticanje dodatne prodaje. S obzirom na globalni razvoj ove vrste trgovine i postojećih predviđanja za budućnost, možemo zaključiti kako će njena uloga biti sve važnija. Puna forma ovog načina kupnje (koja će omogućiti i integrirano plaćanje) je promjena koju možemo očekivati, pa ju je svakako dobro spremno dočekati, kako se ne biste pronašli u situaciji u kojoj zaostajete za konkurencijom. Slobodno nas kontaktirajte za personalizirani savjet o tome kako i vaš brend može postati dio ove priče.

 

Elena Majer