Čitate li ovaj blog, sigurni smo da imate web stranicu. Ili web shop.
Sasvim je svejedno! Glavno da nešto imate :)
Bez obzira imate li web stranicu radi osobnih ili poslovnih potreba, Google Analytics ne bi smjeli izbjegavati ni pod razno!
Zašto? Jer je Google Analytics pravi “lumen” (majstor), kada je u pitanju analiza uspješnosti vaše web stranice!
Google Analytics je Googleova usluga koja generira detaljne statistike o online prometu na web stranicu, podatke o izvorima tog prometa, njihovu konverziju i samu prodaju. Isto tako, Analyticsima možete pratiti putanju posjetitelja, popularnost pojedinih stranica na vašem webu, a možete i pratiti i uspješnost AdWords kampanja te e-mail marketinga!
U svakom slučaju, riječ je o najkorištenijem online alatu za web statistiku.
Što možete saznati zahvaljujući Google Analyticsima?
koliko njih posjećuje vašu web stranicu
u koje vrijeme i u koje dane imate najveći online promet
gdje žive online posjetitelji
otvara li se dobro web stranica na mobilnim uređajima
koje vanjske web stranice šalju online promet na vašu web stranicu
koje marketinške kampanje ostvaruju najveći uspjeh
koliko je online posjetitelja ostvarilo određenu konverziju
odakle su došli online posjetitelji koji su ostvarili konverziju
kako možete poboljšati brzinu web stranice
koji se sadržaj blogova najviše sviđa online posjetiteljima
s koje društvene mreže dolazi najviše online prometa
…..
Uz ovu podulju listu, također možete pratiti koliki su AdWords oglasi imali utjecaj na konverziju, a povežete li Google Analytics s e-commerce praćenjem (e-commerce tracking), također možete pratiti koja ja kampanja ili objava dovela do prodaje.
Jesu li ovo dovoljno dobri razlozi za korištenje Google Analyticsa? Rekli bismo da jesu :)
Kako definirati korisne mjerne podatke u Google Analyticsima?
Prije nego što otkrijemo listu najkorisnijih mjernih podataka, morali bi porazgovarati općenito o definiciji korisnih mjernih podataka.
Odabir učinkovitih mjernih podataka iznimno je važan korak u procesu donošenja ispravnih poslovnih i marketinških odluka temeljenih na podacima iz Google Analyticsa jer oni izravno utječu na uspješnost vašeg poslovanja.
Evo jednog primjera. Odlučili ste biciklom otići na more, pa želite skupiti mjerne podatke koji će vam pomoći da postignete taj cilj.
Na primjer, dobro će vam doći informacije:
udaljenost u km od točke A do točke B
nadmorske visine i nagibi na vašem putu (što su češći i veći nagibi, to ćete trošiti više energije i vremena)
očekivana prosječna brzina biciklističke vožnje kako bi znali odrediti stajališta i mjesta na kojima ćete prenoćiti
No ako ste odlučili gledati kakvo će vrijeme biti u susjednoj Sloveniji ili kolika je udaljenost od Hrvatske do Austrije (podaci koji nemaju ikakvu vezu s vašim biciklističkim pohodom), usudili bi se reći da će vaša biciklistička misija propasti i da ćete se naposljetku vratiti kući povinuta repa.
A to sigurno ne želite kada vodite poslovanje!
U poslovnom svijetu, dobar mjerni podatak obično ima sljedeće atribute:
Mjerni podatak je relevantan. To znači da vam mjerni podatak zaista pomaže ostvariti poslovni cilj (bez obzira radi li se o povećanju broja online posjetitelja ili prodaje)
Mjerni podatak je usmjeren, tj. ima svoju putanju. To znači da će vam direktno dati do znanja približavate li se ili se udaljavate od postavljenog cilja s obzirom na to dogodi li se pozitivna ili negativna izmjena u mjernim podacima.
Mjerni podatak je vremenski relevantan. To znači da se mjerni podatak dovoljno često mijenja kako bi vam pružio povratne informacije o vašim aktivnostima u stvarnom vremenu.
Učinkoviti Google Analytics mjerni podaci morali bi odgovarati na nekoliko pitanja
Raste li moja web stranica u pozitivnom smjeru? Koji kanali dovode najviše posjetitelja? Od svih koji posjećuju web stranicu, koji postotak njih su novi posjetitelji?
Pretvara li moja web stranica online posjetitelje u kupce/klijente/pratitelje? Koliko puta online posjetitelji postižu određeni cilj? Koja je ukupna stopa konverzije?
Što ljudi rade na mojoj web stranici? Koliko dugo online posjetitelji ostaju na mojoj web stranici? Koliko posjete stranica tijekom jedne posjete?
Prema ovim pitanjima, napravili smo listu top 9 mjernih podataka koje svakog mjeseca vrijedi pratiti u Google Analyticsima.
1. Google Analytics: Korisnici (Users)
Google Analytics > Audience >Overview
Svaki put kada online posjetitelj dođe na vašu web stranicu, Google Analytics mu dodjeljuje jedinstveni identifikator ID ili Client ID pohranjenog u kolačiću na web pregledniku.
Recimo da ste posjetili našu web stranicu u Chromeu. Vašom posjetom je Chrome primio Google Analytics kolačić s jedinstvenim identifikatorom. U GA (Google Analytics) ste zabilježeni kao novi posjetitelj (new user).
Ako ćete se vratiti, GA vas u tom slučaju neće gledati kao na novog posjetitelja, pa će vas svrstati pod Users (Korisnike) - ukupni broj posjetitelja (bez obzira jeste li po prvi puta na web stranici ili po deseti put), unutar određenog vremenskog razdoblja.
No, vratite li se na našu web stranicu putem drugog web preglednika, npr. Safarija, GA će na vas gledati kao na novog posjetitelja pa ćete ponovno dobiti jedinstveni ID.
Korisnici (User) i Sesije (Session) se znatno razlikuju jer jedan korisnik može imati više sesija na vašoj web stranici (više o tome malo kasnije).
Odlično je znati koliko vas mjesečno posjećuje online korisnika. Ako osjetite nagli pad, vrijeme je da pronađete razlog i ispravite ga.
2. Google Analytics: Ponovni posjetitelji (Returning Visitors)
Google Analytics > Audience >Overview
Postoje dva pitanja koja bi se morali pitati:
Zaštose osoba A vratila na vašu web stranicu
Je li osoba A ostvarila konverziju odmah prilikom prve posjete. Ako nije, zašto nije i što možete učiniti kako bi osobu A potaknuli na konverziju.
Imajte na umu da se ponovnim korisnicima ipak dali odličan razlog da se vrate na vašu web stranicu, iako neki prilikom prve posjete nisu ostvarili vaš zadani cilj.
Nakon što ste se korisnicima svidjeli u dovoljnoj mjeri, vaš je cilj izolirati stopu konverzije ponovnih posjetitelja i otkriti kako je povećati.
3. Google Analytics: Izvor prometa (Traffic Sources)
Google Analytics > Acquisition > Overview
Izvor prometa odnosi se na online izvore koji dovode online promet na vašu stranicu. Obično će se na samom vrhu naći:
Organic Search (Organsko pretraživanje). Oni koji su vas posjetili putem svojeg upita pretraživanje u tražilicama.
Direct (Izravno). Oni koji su vas posjetili direktno tipkajući vašu URL adresu.
Social (Društveno). Oni koji su vas posjetili putem društvenih mreža.
Referral (Preporuka). Oni koju su vas posjetili jer vas je netko spomenuo u nekom članku ili na web stranici, tj. povezao je dio sadržaja linkom na vašu web stranicu.
Sva četiri izvora su veoma važna, no imaju različitu stopu konverzija. Zato dobro proučite svaki izvor prometa i izračunajte u koji se izvor prometa najviše vrijedi ulagati.
4. Google Analytics: Stopa napuštanja (bounce rate)
Google Analytics > Acquisiton > All Traffic > Channels
Ako posjetitelji web stranice napuste web stranicu odmah nakon pregleda samo jedne stranice, ta se sesija smatra napuštanjem ilitiga odskočnom daskom (bounce).
Na primjer, preko Google rezultata traženja dođete na našu web stanicu. Ne svidi vam se što vam imamo za ponuditi i kliknete na gumb “strelica ulijevo” ili kliknete na iksić. I prije nego što ste ostvarili ikakvu interakciju s nama, odlučili ste otići. Vaša posjeta je označena kao Bounce Rate.
Visoka stopa napuštanja obično znači da su online posjetitelji brzo napustili web stranicu, često iz razloga jer nisu mogli naći ono što traže. Visoke stope napuštanja obično su pokazatelj:
slabe SEO strategije,
irelevantnog sadržaja,
lošeg dizajna,
predugog vremena učitavanja stranice i
ostalih tehničkih problema s web lokacijom.
Ako primijetite iznenadno povećanje u stopi napuštanja, provjerite što stvara probleme i riješite ih u brzom vremenskom roku.
5. Google Analytics: Broj stranica po sesiji i prosječno trajanje sesije (Page per session, Session Duration)
Google Analytics > Audience >Overview Google Analytics bilježi sesiju svakog puta kada netko posjeti vašu web stranicu. Sesija počinje odmah kada netko učita web stranicu, a po defaultu završava nakon 30 minuta neaktivnosti (trajanje neaktivnosti možete promijeniti u postavkama).
Svaki prikaz nove stranice, svaki klik, svaka transakcija tijekom jedne aktivnosti čini jednu sesiju. Ako se isti posjetitelj vraća na stranicu nakon nekoliko sati ili tek sljedeći dan, računa se nova sesija.
Dakle, jedna osoba može imati više sesija. Zbog toga ne preporučujemo da ovaj mjerni podatak koristite za praćenje jedinstvenih posjeta web lokaciji (većina to upravo i radi!).
Radije obratite pozornost na broj stranica po sesiji i prosječno trajanje sesija.
Broj stranica po sesiji odnosi se na prosječan broj stranica koje korisnik pregleda prije odlaska s vaše web stranice. Uvid u broj stranica po sesiji omogućuje vam da odredite je li vaša SEO strategija učinkovita u dovođenju željenih (pravih) posjetitelja na vašu web stranicu.
Veći broj prosječnog broja stranica po sesiji može značiti da su seposjetitelji povezali s vašim sadržajem što znači da imaju veću vjerojatnost za konverziju.
Uz broj pregledanih stranica u sesiji, korisno je pratiti i trajanje svi sesija.
Prosječno trajanje sesije se računa tako da se ukupno trajanje sesija podijeli s brojem sesija. Trajanje sesije odnosi se na vrijeme koje korisnici potroše na vašoj web lokaciji. Općenito govoreći, što je posjetitelj dulje na stranicama, to je vjerojatnije da će se pretvoriti u kupca/klijenta, tj. da će ostvariti željenu radnju.
Praćenje trajanja sesija na određenim stranicama može vam pomoći odrediti koje su stranice najučinkovitije, a koje bi mogle biti unaprijeđene.
6. Google Analytics: odredišne stranice (Landing Pages)
Google Analytics > Behaviour > Site Content Odredišna stranica je prva stranica na koju posjetitelji dolaze prilikom posjeta vašoj web lokaciji. To može biti blog, stranica s proizvodima, stranica O nama ili pak odredišna stranica posebno stvorena kako bi privukla posjetitelje da naprave određenu radnju (na primjer, preuzimanje eBooka).
Praćenje ovih stranica ima nekoliko prednosti, pa evo što bi mogli napraviti.
Dodijelite jedinstvene URL adrese plaćenim oglasima, objavama na društvenim medijima i email kampanjama kako bi otkrili koji izvor donosi najviše klikova (CTR)
Pratite koje su ključne riječi najučinkovitije u privlačenju organskog prometa na web lokaciju
Odredite odredišne stranice/putanja koje imaju najveću stopu konverzija.
7. Google Analytics: Stopa konverzije (Conversion Rate)
Google Analytics > Conversions
Konverzija se može odnositi na gotovo sve, ovisno o vašem poslovanju.
Konverzija može biti:
Pretplata na newsletter
Klik na CTA gumb Kupi
2 minute provedeno na stranici
Klik na gumb Pošalji upit
Klik na e-mail adresu
Preuzimanje online sadržaja
….
Kako bi definirali konverzije, razmislite o konačnom cilju kojeg želite postaviti za svoje posjetitelje.
Praćenje stope konverzije omogućuje vam određivanje najučinkovitijih puteva koji vode do konverzija. Ako je stopa konverzija veća kod publike koja je na vašu web stranicu došla s društvene platforme, a najmanja kod publike dospjele iz e-mail kampanja, vrijeme je da ponovno obradite e-mail strategiju i uložite još više napora u aktivnosti na društvenim medijima.
8. Google Analytics: Demografija korisnika (User Demographic)
Google Analytics > Audience > Demographic > Overview
Demografski podaci omogućuju vam daupoznate svoju publiku prema određenim kriterijima:
dob
spol
grad stanovanja
interesi
Praćenje ovih podataka omogućuje vam bolji uvid u vaše klijente, koji su koraci od vitalnog značaja za učinkovitu marketinšku strategiju, kao i za poboljšanje i širenje vaših proizvoda i usluga.
9. Google Analytics: Izlazne stranice (Exit Pages)
Google Analytics > Audience >Overview
Izlazne stranice nisu isto što i stopa napuštanja stranica. Izlazne stranice se počinju bilježiti nakon prve interakcije korisnika na web lokaciji, pa sve do zadnje interakcije, do kada ne odluči napustiti vašu web lokaciju.
U mnogim slučajevima, vaš konačan poziv na akciju (CTA) ili konverziju može biti tek na drugoj ili trećoj stranici korisničkog putovanja. Da bi povećali broj konverzija, morate saznati u kojoj fazi posjetitelji napuštaju vaše stranice te ih optimizirati.
Počnite pratiti ove mjerne podatke i pokušajte ih iskoristiti najbolje što možete.
Ako vidite da ipak “nemate žicu” za analize, statistike, tablice, izvještaje i za razumijevanje mjernih podataka, slobodno nam se obratite za pomoć :)
Mi smo analitičari i pol’, a još k tome i Google certificirani ;)
Podijeli na:
Newsletter
Prijavite se na naš newsletter i budite u koraku s najnovijim marketinškim trendovima