Instagramov algoritam određuje koji će sadržaj biti prikazan pojedinom korisniku. Svaki puta kada osoba otvori aplikaciju, algoritam instantno provjerava sav dostupan sadržaj i automatski odlučuje:
koje će objave biti prikazane na feedu, odnosno na početnoj stranici i u kojem redoslijedu,
koje će objave biti prikazane na explore stranici,
redoslijed prikazivanja priča, live videa, reels-a i IGTV videa.
Ukratko, algoritam jeniz pravila koja kontroliraju organski doseg vaših objava, to jest način i broj prikazivanja svih neplaćenih objava.
Kako Instagramov algoritam zapravo funkcionira?
To pitanje stvara veliku konfuziju još od 2016., kada je Instagram prestao s kronološkim prikazivanjem sadržaja i uveo novi algoritam koji određuje relevantnost sadržaja za svakog pojedinog korisnika.
Postoji mnogo mitova i glasina oko načina njegova funkcioniranja, a u nastavku vam donosimo 10 provjerenih informacija o algoritmu, objavljenih od strane ove društvene mreže.
Generalno se o Instagramovom algoritmu govori u jednini, iako je zapravo riječ o nekoliko algoritama koji paralelno djeluju na način prikazivanja sadržaja pojedinom korisniku.
Točnije, radi se o 4 algoritma: po jedan za početnu stranicu, explore stranicu, IGTV i reels-e.
Iako svaki algoritam funkcionira na zaseban način, svi imaju zajednički cilj - svakom korisniku pružiti potpuno personalizirani sadržaj skrojen na temelju njegovih interesa.
Iz Instagrama su objavili informaciju kako algoritam početne stranice u obzir uzima sljedeće faktore kako bi procijenio relevantnost sadržaja:
Informacije o objavi: radi li se o fotografiji ili videu, koja je osnovna tematika objave, popularnost objave, odnosno broj lajkova.
Informacije o profilu koji objavljuje sadržaj: koliko često profil objavljuje sadržaj i jeste li prijatelj, odnosno pratitelj tog profila.
Vaša aktivnost: imate li tendenciju češćeg gledanja videa u odnosu na fotografije te na koji sadržaj u prosjeku najbolje reagirate.
Povijest vaše interakcije: imate li naviku komentiranja ili lajkanja objava drugih korisnika.
Temeljem ovih informacija algoritam izračunava vjerojatnost interakcije korisnika s pojedinom objavom, što je poznato pod nazivom score of interest ili rezultat zanimljivosti, koji u konačnici određuje koje će objave biti prikazane korisnicima.
Također je potvrđeno koje su vrste interakcija važne Instagramovom algoritmu za rangiranje sadržaja:
vrijeme: koliko ste vremena proveli na objavi prije nego što ste nastavili sa scrollanjem,
lajk: kolika je vjerojatnost da lajkate objavu,
komentar: kolika je vjerojatnost da ostavite komentar na objavi,
spremanje: koja je vjerojatnost da spremite objavu,
klik na profil: vjerojatnost da kliknete na profil nakon što ste vidjeli objavu.
Ako algoritam izračuna da nije vjerojatno da će korisnik odraditi barem jednu od ovih interakcija, objava ide na kraj liste prioritetnog sadržaja.
Instagram je odnedavno uveo mogućnost stvaranja liste bliskih prijatelja. Ova opcija omogućuje prikazivanje sadržaja, kojeg ne želite nužno podijeliti sa svim svojim pratiteljima, užem krugu bliskih osoba. Kada profil na aplikaciji dodate na svoju listu bliskih prijatelja, raste vjerojatnost da ćete češće viđati sadržaj koji taj profil objavljuje.
S druge strane, na explore stranici postoji mogućnost slanja povratne informacije da vas pojedini sadržaj ne interesira, što će biti indikator algoritmu da vam takvu vrstu sadržaja više ne prikazuje.
Vrijeme u koje će objava, priča ili reel biti objavljeni je relativno važno, jer je feed, odnosno početna stranica, “ugrubo, a ne striktno, kronološki organiziran”, kako objašnjavaju iz Instagrama.
To znači da se može dogoditi da vam se na vrhu feeda prikaže da “starija” objava ako joj algoritam dodijeli veći rezultat interesa. No istovremeno, što više vremena prolazi od objavljivanja, to je manja šansa da će objava biti prikazana.
Bez obzira je li objavu objavio vaš najdraži brend, netko od vaših prijatelja ili možda influencer kojeg pratite, Instagram ne radi razliku u prioritiziranju sadržaja na temelju vrste profila.
Prilikom otvaranja novog profila možete odabrati želite li kreirati privatni ili poslovni profil. Poslovni profili omogućuju kvalitetniji uvid u informacije o bazi pratitelja, kao i bolji pregled uspješnosti sadržaja na aplikaciji.
Razlika između poslovnog i privatnog Instagram profila
Jedan od najpopularnijih mitova o Instagramu je onaj da algoritam ne broji komentare kraće od tri riječi. Iz Instagrama su potvrdili kako to nije istina, te da algoritam u obzir uzima svaki komentar, makar to bio i samo jedan emoji.
Čim je korisnik više angažiran sa sadržajem vašeg profila, tim su veće šanse da će baš vaš sadržaj biti bolje rangiran na njegovoj početnoj stranici.
Komentari su važan indikator angažmana Instagramovom algoritmu, pa jepreporučljivo da redovito odgovarate na komentare na svojim objavama. Na ovaj način održavat ćete direktan kontakt sa svojim pratiteljima i potencijalnim kupcima, ali i povećati šanse za ostvarivanje dodatnih interakcija. Korisnici će se lakše odlučiti na ostavljanje komentara ispod objave ako nisu prvi koji to moraju napraviti te ako dobiju dojam da vam je stalo do ostvarivanja interakcije.
Instagram je potvrdio da broj interakcija na objavi ostvaren u prvih pola sata od objavljivanja nema utjecaja na rangiranje, čime je opovrgnut još jedan od mitova o algoritmu ove društvene mreže.
Kao što smo spomenuli u #2, algoritam početne stranice određuje rangiranje objave na temelju četiri ključna faktora, a broj interakcija u ovom vremenskom periodu nije jedan od njih.
Bez obzira na to, pametno je uskladiti vrijeme objavljivanja s vremenom kad vaši pratitelji najčešće koriste aplikaciju, s obzirom na “relativno kronološki” način prikazivanja sadržaja. Ako imate otvoren poslovni profil, do informacije o vremenu najveće aktivnosti pratitelja možete doći klikom na insights na stranici vašeg profila, potom na total followers. Tu će vas dočekati pojedinosti o vašim pratiteljima, poput trendova rasta baze pratitelja, njihovih demografskih i geografskih obilježja, ali i detalja o prosječnoj aktivnosti na aplikaciji po danima i satima.
Prema uvidu o pratiteljima ovog profila, pratitelji su ponedjeljkom u prosjeku najaktivniji oko 18 h, kada aplikaciju koristi 741 korisnik, iako njihova aktivnost ne varira značajno između 15 h i 21 h. Sukladno ovim informacijama, idealno vrijeme za objavljivanje ponedjeljkom bilo bi oko 18 h.
Još jedan od već ustaljenih mitova je onaj da Instagram bolje rangira video objave na feedu u odnosu na fotografije ili vizuale, no potvrđeno je da to nije tako. No važno je spomenuti kako korisnici u prosjeku provode više vremena gledajući video nego fotografiju, a vrijeme provedeno na jednoj objavi je jedan od faktora koji utječu na rangiranje sadržaja. Zato možemo zaključiti da iako algoritam inicijalno ne radi razliku između različitih oblika objava, oni ipak mogu igrati ulogu u uspješnosti sadržaja.
Što su botovi? Radi se o softverima koji automatiziraju interakciju na Instagramu, pa mogu automatski lajkati i komentirati objave, slati direktne poruke i pratiti nove profile.
Zahvaljujući umjetnoj inteligenciji Instagramovog algoritma, “lažne” interakcije ostvarene od strane botova su prepoznate i rangirane sukladno definiranim pravilima. Drugim riječima, vrlo je teško prevariti sustav, bez obzira koliko truda ili sredstava uložite u to.
U Q&A seriji priča na službenom Instagram profilu objavljeno je kako je autentičan i transparentan način korištenja aplikacije najbolji za ostvarivanje održivog angažmana s pratiteljima.
Ako želite poboljšati svoje rangiranje na algoritmu, najvažnije je da redovito objavljujete sadržaj, potičete interakciju pratitelja i održavate direktan kontakt s njima odgovaranjem na komentare i direktne poruke.
Vođenje poslovnog Instagram profila puno je više od objavljivanja slika i kratkog popratnog teksta. Ova društvena mreža, koju koristi čak 30% Hrvata, ima brojne posebnosti kojima se potrebno prilagoditi kako bi vaš sadržaj ostvarivao dobre rezultate i kako biste pretvorili svoje pratitelje u kupce. Jedna od ovih posebnosti je i algoritam koji pomoću umjetne inteligencije odlučuje kome će se i kada prikazati vaš sadržaj.
Možemo zaključiti kako jeza dobre rezultate potrebno zadovoljiti puno faktora, kao što su redovito objavljivanje kvalitetnog, raznovrsnog i zanimljivog sadržaja u pravo vrijeme, održavanje interakcije s pratiteljima, ali i osiguravanje dodatnog rasta strateški osmišljenim i postavljenim Instagram oglasima. Kada se sve to uzme u obzir, radi se o prilično kompleksnom poslu. Za najkvalitetnije i najbrže rezultate dobro se obratiti stručnjacima. Naš tim u Arboni ima dugogodišnje iskustvo u vođenju poslovnih Instagram profila i redovito prati posljednje novosti o načinu funkcioniranja ove društvene mreže. Slobodno nam se obratite za pomoć i personalizirani savjet o vođenju Instagram računa za vašu tvrtku.