Tradicionalni ili digitalni marketing: što odabrati?

Objavljeno: 13.12.2021. | 7 minute čitanja

Svi oglašivači moraju donijeti odluku o raspoređivanju ograničenog marketinškog budžeta na odabrane kanale komunikacije za koje vjeruju da će potaknuti prodaju na najučinkovitiji način. No kako bi mogli donijeti takvu odluku, važno je dobro poznavati prednosti i nedostatke svih potencijalnih opcija. U nastavku vam donosimo sve što trebate znati o osnovnim razlikama između tradicionalnih i digitalnih marketinških kanala kako bi donošenje ove odluke bilo čim jednostavnije i pametnije. 

 

Što je digitalni marketing?

Jednostavno rečeno, digitalni marketing je korištenje digitalnih kanala poput web stranica i društvenih mreža za marketinšku komunikaciju i oglašavanje. 

Ako koristite Facebook ili Instagram, zasigurno ste primijetili sponzorirane objave koje se pojavljuju na početnoj stranici. To je primjer jednog od osnovnih oblika digitalnog marketinga. U ovu skupinu ubraja se i e-mail marketing, odnosno newsletteri, oglašavanje putem tražilica kao što je Google (Google Ads), ali i manje očiti oblici marketinga za krajnje korisnike, kao što je SEO, odnosno optimizacija web stranica za tražilice.  


seo marketing hrvatska rezultati pretraživanjaPrimjer Google Ads oglasa 


Instagram objava arbona_agency za content creatora

Primjer Instagram oglasa 


Što je tradicionalni marketing?

Tradicionalni marketing koristi tradicionalne kanale komunikacije, kao što su TV, plakati i tiskani materijali, poput novina, časopisa, ali i letaka, brošura i slično. 

Do pojave interneta u 90-ima, tradicionalni marketing je bio jedini oblik marketinga, no stvari su se drastično promijenile u zadnjih nekoliko desetljeća. 

 

U čemu je razlika?

Razlika je uistinu mnogo, iako se osnovna svodi na medij putem kojeg ciljna publika dolazi u doticaj s marketinškom porukom. Tradicionalni marketing koristi medije poput časopisa, novina i drugih tiskovina, dok digitalni marketing komunicira putem digitalnih kanala, kao što su web stranice, tražilice i društvene mreže. 

Naravno, unatoč dostupnosti novih tehnologija, tradicionalni marketing još uvijek igra veliku ulogu u komunikaciji i oglašavanju. Kreativnost TV oglasa i taktilna priroda oglašavanja putem tiskovina mogu ostaviti snažan trag na pamćenje komunicirane poruke, jednako kao i prije 30 godina. No ključna promjena je u potencijalnom dosegu - sve manje ljudi kupuje novine i časopise, a gledanje klasičnih TV programa također se smanjuje pojavom streaming platformi kao što je Netflix. S druge strane, broj korisnika interneta i društvenih mreža nezaustavljivo raste već desetljećima. 

Osim ogromnog, i još uvijek rastućeg, broja korisnika, digitalni marketing koristi svaku priliku kako bi dosegnuo korisnike, bilo to prilikom pretraživanja na tražilicama, čitanja vijesti na portalima, scrollanjem na Facebooku ili gledanjem videa na YouTubeu. I to čini na pametan način, kako bi prava poruka dosegnula pravog korisnika. 

Ako korisnik putem Googlea pretražuje ideje za nadolazeće putovanje, velike su šanse da će mu se već tog dana početi prikazivati oglasi povezani uz tu tematiku na svim internetskim platformama. U ovome leži osnovna prednost digitalnog marketinga - omogućuje vrlo precizno usmjeravanje poruka željenim ciljnim skupinama, iz čega proizlazi njegova veća učinkovitost. 

Zakupljeni plakat u centru grada vidjet će sve demografske skupine, uključujući i one koje vaš proizvod vrlo vjerojatno uopće neće interesirati. U digitalnom marketingu šanse za ovo su drastično smanjene zbog umjetne inteligencije, stoga dolazi do “kvalitetnije” potrošnje marketinškog budžeta, jer će vaša poruka dosegnuti samo one korisnike koji su već pokazali interes za komuniciranu tematiku. 

 

Tradicionalni marketing: prednosti i nedostaci

Pojavom društvenih mreža, tradicionalni marketing pomalo pada u drugi plan iz perspektive oglašivača, iako još uvijek igra relativno važnu ulogu u svakodnevici potrošača. Ukoliko raspolažete budžetima koji vam dozvoljavaju prikazivanje kampanja u prime-time TV programu, to svakako nije loša odluka i na taj način biste mogli ostvariti svoje poslovne ciljeve. 

U tradicionalne marketinške kanale ubrajaju se: 
  • Vanjski, odnosno outdoor kanali: plakati, billboardi, posteri, digitalni zasloni za oglašavanje
  • TV i radio
  • Tisak: časopisi i novine
  • Direktna pošta: katalozi 
  • Telemarketing: telefon
  • Izlozi 

prednosti i nedostaci tradicionalnog marketinga

Prednosti


Upečatljivost i lakoća razumijevanja 
Billboardi i TV oglasi postali su dio svakodnevice potrošača. Iako ih je mnogo, moguće je izdvojiti se od konkurencije kreativnim pristupom.

Trajnost tiskanih materijala 
Oglas u časopisu ostat će na istom mjestu sve do njegovog recikliranja. Časopisi koji su dostupni na mjestima poput čekaonica ili frizerskih salona tamo mogu cirkulirati duži vremenski period, što znači da će velik broj ljudi potencijalno doći u kontakt s oglasom. 

Pamtljivost
Nešto su veće šanse da ćete upamtiti nešto što ste vidjeli uživo u odnosu na sadržaj prikazan na vašem mobitelu. Prekrasan izlog može biti puno pamtljiviji od oglasa na Instagramu kojeg ste vidjeli na svega nekoliko sekundi. 

 


Nedostaci


Teško praćenje učinkovitosti
Iako postoje određeni načini praćenja učinkovitosti tradicionalnog marketinga, oni nisu ni približno precizni i učinkoviti kao alati dostupni za digitalni marketing. To znači da ne možete biti sigurni je li vaš marketinški budžet potrošen uzalud. 

Visoka cijena
Male tvrtke si vrlo teško mogu priuštiti TV oglas na nekom od najgledanijih programa, kampanju na digitalnim ekranima u centru grada ili veliki oglas u dnevnim novinama. Većina oblika tradicionalnog marketinga zahtijevat će vrlo visoka ulaganja. 
  
Nedostatak interakcije s potrošačima
Za razliku od marketinga putem društvenih mreža, u tradicionalnom marketingu teško je saznati reakcije potrošača na vašu komunikaciju. 
 


Digitalni marketing: prednosti i nedostaci

Koliko god tradicionalni marketing može biti upečatljiv, ne možemo zanemariti činjenicu da živimo u digitalnom svijetu. Facebook profil u Hrvatskoj ima 1,9 milijuna korisnika, što je gotovo 48% ukupne populacije, dok Instagram koristi 1,2 milijuna Hrvata, odnosno oko 30% svih stanovnika. Istraživanja pokazuju kako ljudi svakoga dana u prosjeku provode 6 sati i 42 minute online. 

Što nam govore ovi podaci? Da nikako ne smijemo zanemariti digitalni marketing. Polazna ideja marketinga je prenijeti poruku potrošaču, a jedini način za učinkovito prenošenje poruke i dosezanje potrošača je korištenjem kanala s kojima oni redovito dolaze u doticaj. Prije 30 godina to su bili TV i časopisi, danas su to društvene mreže i web stranice. 

Kanali digitalnog marketing uključuju: 
  • Tražilice - Google Ads
  • Društvene mreže: Facebook, Instagram i slično
  • Web stranice
  • E-mail marketing
  • SEM (Search Engine Marketing) Marketing na tražilicama
  • Content marketing
  • PPC (Pay per click)


Prednosti


Više opcija za interakciju 
Na kanalima poput društvenih mreža direktno je vidljivo što javnost misli o vašem brendu i načinu komunikacije. Ako objave na Facebooku dobivaju velik broj lajkova, pozitivnih komentara ili dijeljenja, znate da idete u dobrom smjeru. 

Jednostavno i pouzdano praćenje učinkovitosti
Za razliku od tradicionalnog marketinga, digitalni kanali omogućuju dubinsko i detaljno praćenje učinkovitosti kampanja. Na temelju ovih saznanja moguće je ostvarivati sve bolje rezultate u svakoj nadolazećoj kampanji jer ćete znati na kojim je točno područjima potrebno napraviti izmjene. 

Jednostavan pristup ciljnim skupinama
Komunikacija na digitalnim kanalima može biti prikazana vrlo uskim demografskim skupinama na temelju dobi, lokacije, interesa i uzoraka ponašanja. To omogućuje značajno ekonomičniju potrošnju marketinškog budžeta. 
 

 

Nedostaci


Digitalni oglasi mogu biti potencijalno odbojni
Želite pogledati određeni video na YouTubeu, no prije toga morate pogledati 5 sekundi video oglasa. Ova situacija može biti iritirajuća za korisnike, posebice ako se radi o potpuno promašenoj ciljnoj skupini. No situacija je slična i u tradicionalnim medijima, primjerice na TV-u.


Kratkotrajnost
Napori uloženi u kanale digitalnog marketinga, poput Google oglasa, bannera, promotivnih e-mailova i oglasa na društvenim mrežama vrlo su kratkotrajne prirode i bit će prikazani na svega nekoliko sekundi prije nego što korisnik nastavi s daljnjim korištenjem određenog kanala. 


Kontinuirane promjene
Kako biste ostvarivali najbolje rezultate, neizbježno je konstantno učiti o razvoju i novim mogućnostima digitalnih kanala. Svaki kanal zahtijeva zasebnog specijalista koji se dobro razumije u specifično područje, od tražilica do društvenih mreža. 

 


Otkrijte što najbolje funkcionira za vas

Oba tipa marketinga imaju svoje prednosti i nedostatke. Za odabir najboljih kanala važno je uzeti u obzir svoje marketinške potrebe, raspoloživi budžet i posebnosti ciljne skupine

Tradicionalni marketing je najčešće učinkovit u komunikaciji sa starijim generacijama, koje su većinu svog života provele jedino uz ove vrste medija, dok je njegova učinkovitost s mlađim generacijama sve niža. Kad je riječ o digitalnom marketingu, on se pokazuje vrlo učinkovitim za dosezanje gotovo svih generacija, ne samo milenijalaca i generacije Z, posebice kad je riječ o marketingu putem Google-a i Facebook-a. 

No jedno je sigurno - digitalni kanali su sadašnjost, ali i budućnost marketinga.  Za ostvarivanje dobrih rezultata i optimalnu potrošnju sredstava uloženih u marketing, važno je dobro poznavati posebnosti pojedinih digitalnih medija. Ako u sklopu svoje organizacije ne raspolažete sa stručnjacima za različita područja digitalnog marketinga, najsigurnija, a u konačnici i najisplativija, opcija su digitalne marketinške agencije. Arbonin tim stručnjaka već cijelo desetljeće uspješno prati trendove i novitete iz ovih područja, što je potvrđeno prestižnim certifikatima Facebook Partner i Google Premier Partner. Slobodno nam se obratite za personalizirani savjet i otkrijte kako vaša tvrtka može profitirati od uključivanja u nove kanale digitalne komunikacije. 

 

 

Podijeli na:
Elena Majer