Vaša kontakt osoba

Ana Gavrić
ana@arbona.info
+385 99 774 5084

Kako pripremiti webshop za uvođenje eura?

Objavljeno 14.4.2022 14:33:11
Kako pripremiti webshop za uvođenje eura?
Dugo najavljivano uvođenje eura kao nove službene valute u Hrvatskoj samo što se nije dogodilo. Prosječni građani pribojavaju se ovog trenutka zbog straha od dodatnih povećanja cijena, a bojazan postoji i među trgovcima zbog relativno nejasno iskomuniciranih novih pravila iskazivanja cijena u novoj valuti. 
 
Prve promjene trgovci će morati implementirati već početkom rujna ove godine, pa je krajnje vrijeme za prilagodbu webshopova (ali i fizičkih prodajnih mjesta) kako ne biste “zaradili” potencijalnu kaznu od državne inspekcije. 

Iz tog smo razloga poslušali nekoliko edukacija o ovoj temi, proučili smjernice HNB-a i pripremili sažetak cijele priče u nastavku. 

 

Dvojno iskazivanje cijena

Period primjene: 5.9.2022. do 31.12.2023. 

Kako bi se građani priviknuli na novu valutu, u fazi prije uvođenja eura, ali i tijekom cijele prve godine njegova optjecaja, postoji obveza dvojnog iskazivanja cijena. To znači da od 5.9.2022. sve cijene moraju biti izražene u kunama i eurima, iako kuna ostaje službena valuta plaćanja do 31.12.2022. Dvojno iskazivanje cijena vrijedi za cijenu proizvoda ili usluge, cijenu dostave, iznos PDV-a, ali i sve ostale stavke koje se naplaćuju kupcima. 

Poslovni subjekti moraju primjenjivati dvojno prikazivanje cijena u ponudi, predujmovima i potrošačkim ugovorima. 

 

Ispravno preračunavanje cijena iz kune u euro 

Preračun iznosa iz kune u euro vršit će se po fiksnom tečaju. Najavljeni fiksni tečaj je 7,53450, iako će konačna informacija službeno biti objavljena u kolovozu ove godine od strane HNB-a.  

Službeni fiksni tečaj sastoji se od 6 znamenaka (glavni broj + 5 decimala) i nije ga dozvoljeno zaokruživati na dvije decimale. To znači da se cijene moraju preračunavati uz tečaj s 5 decimalnih brojeva i tek ih je onda moguće zaokružiti na dvije decimale, odnosno na najbliži cent.

Primjerice, ako je cijena proizvoda 199 kn, a najavljeni fiksni tečaj konverzije 7,53450, računica bi trebala biti odrađena na sljedeći način: 

199 / 7,53450 = 26,41183 EUR

Ovaj iznos potom se zaokružuje na dvije decimale, odnosno na 26,41 EUR, što je finalna cijena. 

 

Uvođenje eura u opticaj

1.1.2023. euro postaje službena valuta plaćanja u Hrvatskoj, a obveza dvojnog prikazivanja cijena nastavlja se do kraja godine (do 31.12.2023.) na fizičkim prodajnim mjestima, ali i u webshopovima. 


U prva dva tjedna od uvođenja nove valute, odnosno od 1.1. do 15.1.2023., traje razdoblje dvojnog opticaja. To znači da tijekom ovog perioda kupci mogu plaćati u kunama i eurima, iako trgovci kupcima moraju vraćati isključivo eure, bez obzira na valutu u kojoj su kupci platili.   

Važno je naglasiti da sve transakcije u kunama moraju biti kompletirane do 15.1., jer nakon tog datuma to više neće biti moguće. Ovo vrijedi u svim situacijama u kojima ne dolazi do terećenja kreditne kartice odmah prilikom kupnje putem webshopa, već samo do svojevrsne “rezervacije” sredstava za neki kasniji period. 

1.1.2024. prestaje obveza dvojnog iskazivanja cijena, koje od tada na dalje mogu biti izražene isključivo u eurima. 

 

Kako prikazati dvojno iskazivanje cijena na webshopu?


Postoji nekoliko osnovnih pravila za grafičko rješenje prikazivanja cijena u periodu između 5.9.2022. i 31.12.2023.:
 
  • Cijena izražena u eurima mora biti primarna te ju je potrebno pozicionirati s lijeve strane ili iznad kunskog iznosa. 
  • Kao simbol nove valute koristi se EUR ili €
  • Cijena izražena u kunama je sekundarna i prikazuje se s desne strane ili ispod cijene u eurima
  • Obje cijene moraju biti jasno vidljive i čitljive
  • Obje cijene moraju biti prikazane u istom fontu i boji - nije dozvoljeno vizualno isticati jednu od njih
  • Fiksni tečaj konverzije također mora biti jasno istaknut.

Dvojno iskazane cijene na webshopu potrebno je istaknuti na:
 
  1. Početnoj stranici: u slučaju ako je na početnoj stranici istaknut proizvod koji se može naručiti (ili spremiti u košaricu), potrebno je istaknuti dvojnu cijenu i na početnoj stranici
 
  1. Podstranici proizvoda: ako proizvod ima svoju zasebnu podstranicu, na njoj je također potrebno prikazati cijenu u obje valute
 
  1. Prikazu predloženih proizvoda
 
  1. Košarici i završetku kupnje
 
  1. Potvrdi narudžbe: u ovom dijelu nije potrebno prikazivati dvojne cijene za svaki pojedini proizvod uključen u jednu narudžbu, već samo za ukupni iznos narudžbe.  
 

Novost kod iskazivanja akcijskih cijena


Osim uvođenja eura kao nove valute, postoji još jedna vrlo važna promjena u Zakonu o zaštiti potrošača koja se odnosi na način iskazivanja cijena kad je riječ o posebnim oblicima prodaje proizvoda i usluga (akcije, sezonska sniženja i rasprodaje).
 
  • Akcijske cijene proizvoda

Ističe se nova, promotivna cijena, a uz nju obavezno i najniža cijena proizvoda u 30 dana prije uvođenja promotivne cijene. To znači da ako je u 30 dana prije aktualne promotivne ponude postojala druga promotivna ponuda za isti proizvod, nova se cijena mora uspoređivati s cijenom koja je vrijedila za vrijeme prve promotivne ponude. U tom slučaju se redovna cijena proizvoda ne navodi.

Kod isticanja akcijskih cijena također je potrebno navesti cijene u obje valute, što znači da će biti potrebno istaknuti četiri iznosa (dva u kunama i dva u eurima). 

 
  • Akcijske cijene usluga

Kod internetske prodaje usluga vrijede drugačija pravila. U slučaju promotivnih cijena ističe se samo jedna cijena - i to ona nova, snižena.


Nova pravila za iskazivanje akcijskih cijena vrijede za prodaju u fizičkim prodavaonicama, ali i za webshopove, a njihovo se nepoštivanje smatra zavaravanjem potrošača, koje je zakonski kažnjivo od 28.5.2022. na dalje. 


I to je ukratko to. Nadamo se da smo uspjeli malo pojasniti nova pravila i da ste sada malo spremniji za promjene koje su pred nama. Naravno, uz ova osnovna pravila postoje i brojne iznimke, pa je svakako najpametnije da samostalno proučite zakon i pravilnike, kako biste bili 100% sigurni da poštujete sve zahtjeve koji vrijede za vašu tvrtku. 


Tekst ovog bloga ima informativnu svrhu i nije službeni pravni savjet. Za više detalja o ovoj tematici, predlažemo da proučite postojeće službene izvore, kao što su Smjernice za prilagodbu gospodarstva u procesu zamjene hrvatske kune eurom, objavljene od strane Hrvatske Narodne Banke. 
 
  • Google Partner
  • Google Street View
  • Google Marketing Platform Certificate
  • Analytics certified partner
  • AdWords qualified individual
  • Analytics qualified individual
  • AdWords qualified professional
  • Google All Stars winners
  • Bing ads Accredited professional
  • MailChimp experts
  • Hura
  • GTM